رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: روزانه چندین درخواست از سوی پرستاران کشورمان برای ارائه خدمات پرستاری به مجروحان جنگی منطقه و حوادث رخدادهای احتمالی وجود دارد.

احمد نجاتیان در دیدار با اعضای هیئت مدیره های نظام پرستاری شمال غرب کشور که با حضور قاسم ابوطالبی نایب رئیس و یوسف درویشی عضو شورای عالی نظام پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی تبریز برگزار شد، با بیان اینکه اکنون منطقه و جهان اسلام نیاز به خدمات سلامت دارد، افزود: تعدادی از پرستاران با ما تماس گرفته و اعلام کرده‌اند که ما پای کار خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه نامه آمادگی پرستاران نیز به مسئولان ارائه شده است، از نیروهای نظامی، دولت و حاکمیت بابت اجرای عملیات وعده صادق ۲ قدردانی کرد.

وی گفت: این حرکت نشان دهنده این بود که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه در مقابل به خطر افتادن هویت و چارچوب‌های امنیتی ساکت نخواهد ماند و امیدواریم این حرکت باعث شود دشمنان بفهمند منطقه نیازمند صلح و آرامش است و صلح و آرامش باید به این منطقه بازگردد.

مشکل مهم نظام سلامت کمبود پرستار است

دکتر نجاتیان با بیان اینکه مشکل عمده نظام سلامت کمبود پرستار است، گفت: در زمان حاضر در تبریز ۱۰هزار پرستار برای ارائه خدمات استاندارد، نیاز است.

پرستاری با ارائه خدمات در منزل، می‌تواند به خروج نظام سلامت از بحران کمک کند.

وی با طرح این سوال که آیا جایگاه پرستاران صرفا در بیمارستان است؟ گفت: برخی مشکلات بیمارستان با ارائه خدمات پرستاری طولانی مدت قابل حل است برای مثال یک بیمار ممکن است چندین ماه در بیمارستان بستری باشد که جای بیمار دیگری را اشغال می کند. به همین دلیل دنیا به این سمت رفته که از خدمات پرستاری در منزل کمک بگیرند تا در منزل بخشی از این خدمات ارائه شوند.

وی در عین حال بر ضرورت نظارت بر خدمات مراقبت پرستاری در منزل تاکید کرد و گفت: علاوه بر آن با پدیده پرستاران غیرمجاز مواجه هستیم و در برخی بخش های غیردولتی همکاران از بخش‌های دیگر و غیر از پرستاری، به ارائه خدمات پرستاری مشغول هستند.

سه خواسته نظام پرستاری از وزارت بهداشت تا روز پرستار

وی با اشاره به برگزاری جلسه با کمیسیون یهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی متذکر شد: کمیته پرستاری در کمیسیون بهداشت مجلس تشکیل شده است. یک جلسه ویژه نیز با کمیسیون بهداشت تشکیل شده است. ضرب الاجل ما به دولت و وزارت بهداشت تا روز پرستار ( ۱۷ آبان ) است که در مجلس نیز این موضوع را اعلام کردیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: سازمان نظام پرستاری در کنار وزارت بهداشت اما اگر از تلاش وزیر بهداشت حمایت می کنیم، انتظار داریم سه موضوع در حوزه پرستاری تا آن روز حل شود.

نجاتیان ادامه داد: یکی از خواسته ها این است که مبلغ اضافه کار افزایش باید. در خیلی از استانها پرستارها اعلام کرده‌اند که دیگر در اضافه کاری اجباری حاضر نخواهند شد.

وی با اشاره به اینکه خواسته دیگر پرستاران، استخدام است، گفت: احتمالا مجوز استخدامی تا یک ماه آینده به وزارت بهداشت داده می‌شود تا حداقل ۱۲هزار پرستار را به بدنه پرستاری اضافه کنیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری اصلاح تعرفه پرستاری را یکی از دیگر از خواسته های این بخش عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم ارزش نسبی خدمات پرستاری و بسته‌های خدمتی افزایش یابد.

وی یادآور شد: سازمان نظام پرستاری در کنار پیگیری مطالبات طبق قانون وظایف دیگری نیز دارد که کمتر به آنها توجه شده از جمله اینکه در پذیرش دانشجو و استاندارد دانشجو باید دخالت کند. ما به این موضوع کم توجه بوده‌ایم و نظام پرستاری باید در این حوزه نیز ورود کند.

نجاتیان با تاکید بر اینکه در حوزه نظام ارجاع نیز جایگاه پرستاری باید دیده شود، گفت: باید پرستاران را در زمینه‌های مختلف تخصصی تربیت کنیم.تعداد زیادی هیئت علمی پرستاری در کشور داریم که باید از توان آنها بیشتر استفاده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.