موزه دفاع مقدس استان مرکزی آماده میزبانی از اقشار مختلف به ویژه دانش آموزان و دانشجویان در طول سال است.

احداث باغ موزه دفاع مقدس استان از سال ۸۷ با هدف حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آغاز شد.

دوران هشت سال دفاع مقدس بخش مهمی از هویت تاریخ کشور ما را نشان می‌دهد که علاوه بر بعد نظامی، ابعاد مختلف فرهنگی و سیاسی نیز در درون خود داشته و باید ارزش‌های این دوران حماسه ساز حفظ شود تا به نسل آینده هم برسد، آنهایی که آن روز‌ها را ندیدند و یا به یاد ندارند که در آن دوران چه بر سر این ملت گذشته است.

باغ موزه دفاع مقدس استان بهترین فضا برای ارائه روایت‌های متفاوت از آن سال‌های حماسه و یادگاری از دوران تجاوز دشمن به خاک ایران است، تجاوزی که با رشادت بهترین فرزندان این آب و خاک ناکام ماند.

مدیرکل حفظ آثار نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: ساخت این مرکز فرهنگی در مساحتی با بیش از سه هزار متر مربع و با هدف معرفی نشر و آثار دفاع مقدس و تبیین نقش استان مرکزی در دوران هشت سال جنگ تحمیلی آغاز شده است.

سرهنگ کریمی افزود: تاکنون بخش‌های مختلفی در این موزه احداث شده که که آثار و اسناد شهدای استان در آن جمع آوری شده است.

او با بیان اینکه استان مرکزی جزو استان‌هایی است که توانسته اسناد بسیار خوبی را از شهدا گفت احداث ساختمان مدیریت و اسناد موزه، احداث نگارخانه شهید محمدرضا نوربهشت، فضای مجازی و مرکز اسناد و مدارک دفاع مقدس از جمله بخش‌های موزه دفاع مقدس است.

رئیس مرکز اسناد و مدارک دفاع مقدس استان و راوی موزه هم گفت: در این موزه تجهیزات و انواعی از نفربرها، تانک‌ها، سامانه‌های پدافندی و توپ‌ها در محوطه موزه به نمایش درآمده است.

فراهانی افزود: دیوار لاله‌ها یکی از جاذبه‌های این موزه است که اسامی حدود هفت هزار شهید استان از جمله شهدای انقلاب، ترور شهدای یگانه و نیرو‌های مختلف و شهدای مدافع حرم در آن به نمایش درآمده است.

کرمی مدیر هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و روابط عمومی اداره کل حفظ آثار نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هم گفت: تاکنون آثار ۴۳۰ شهید استان که بالغ بر شش هزار قطعه از آثار و وسایل شخصی شهدا، تصاویر و وسایلی که همراه آنها در جنگ بوده در گالری این موزه جمع آوری و در معرض دید مخاطبان قرار گرفته که یادآور و تداعی کنندگان رشادت‌ها و از جانفشانی‌های شهدا می‌باشد.

موزه دفاع مقدس آماده بازدید اقشار مختلف به ویژه دانش آموزان، دانشجویان و پیشکسوتان هشت سال دفاع و حماسه در هفته دفاع مقدس و همچنین در طول سال است.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.