معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت: تاکنون ۸۶ مورد ابتلا به تب دنگی در چابهار شناسایی شده است.

عبدالرسول خدمتی با بیان اینکه تب دنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش پشه آلوده به انسان منتقل می‌شود،   اظهار کرد: تب دنگی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان یافت می‌شود و بسیاری از موارد ابتلاء به دنگی بدون علامت یا با علائم خفیف هستند، اما در موارد شدید می‌تواند کشنده باشد.

وی ادامه داد: تب بالا، سردرد، درد بدن، تهوع و راش پوستی است و درمان ویژه‌ای برای تب دنگی وجود ندارد و معمولاً با مسکن‌های ضد درد کنترل می‌شود.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی چابهار با اشاره به اینکه پیشگیری و کنترل دنگی به کنترل ناقل آن (پشه) بستگی دارد افزود: استفاده از لباس‌های محافظ، تور‌های ضد پشه، حشره کش‌ها و از بین بردن محل‌های تخمگذاری پشه از راه‌های پیشگیری است.

وی تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی کشور‌ها را در تأیید، مدیریت، گزارش دهی و کنترل شیوع دنگی حمایت می‌کند و در موارد شدید تب دنگی، علائم بیماری پس از فروکش کردن تب ظاهر می‌شوند که شامل درد شدید شکمی، استفراغ مداوم، تنفس سریع، خونریزی از لثه یا بینی، خستگی، بی قراری، خون در استفراغ یا مدفوع، تشنگی شدید، پوست رنگ پریده و سرد و احساس ضعف است

خدمتی خاطر نشان کرد: افراد با این علائم شدید باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند. پس از بهبود، ممکن است افراد برای چند هفته احساس خستگی کنند.

وی ادامه داد: در اغلب موارد خفیف، افراد در مدت یک تا ۲ هفته بهبود می‌یابند.

برچسب ها: تب دنگی ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.