نخست‌وزیر روسیه گفت: در مذاکره با مسعود پزشکیان درباره تقویت همکاری‌های دوجانبه در همه بخش‌ها توافق کردیم.

میخائیل میشوستین روز پنجشنبه در نشست هیأت وزیران روسیه گفت: در مذاکرات روسیه و ایران در این سفر، توجه ویژه‌ای به اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه‌های انرژی، زیرساخت‌های حمل و نقل، کشاورزی، فناوری پیشرفته و اقتصاد دیجیتال صورت گرفت.

وی اظهار داشت: ️طرفین همچنین درباره موضوع پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان کشور ناظر گفتگو کردند.

نخست‌وزیر روسیه خاطرنشان کرد: انتظار داریم به زودی توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران اجرایی شود؛ این موضوع شرایط کار صادرکنندگان روسی در بازار ایران را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

تصویب نقشه راه اوراسیا

نخست‌وزیر روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تبادل نظر نمایندگان ارشد از کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا در مجمع اقتصادی این اتحادیه در ایروان درباره مأموریت‌های تحول اقتصاد دیجیتال گفت: ارمنستان همچنین میزبان سومین نشست شورای بین دولتی اوراسیا در سال ۲۰۲۴ بود.

به گفته میشوستین، تأکید بر افزایش کارایی ادارات گمرک و تسهیل جابجایی کالاها، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، گسترش شبکه شراکت پایدار با سایر کشورها، توسعه زیرساخت‌ها برای فعالیت‌های اقتصادی خارجی، همکاری‌های فنی و صنعتی و توسعه بازار‌های جدید از مباحث مطرح در این نشست بود.

نخست وزیر روسیه گفت: کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با هدف شکل‌گیری زیرساخت حمل و نقل یکپارچه، نقشه راهی را برای یک دوره سه ساله تصویب کردند که در چارچوب آن، نوسازی زیرساخت‌های لجستیکی و ایجاد کریدور‌های بین‌المللی دنبال می‌شود.

مجمع اقتصادی اوراسیا ۹ و ۱۰ مهرماه در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار شد. در مهمترین رویداد این مجمع، مقامات عالی کشور‌های عضو و عضو ناظر این اتحادبه به علاوه جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترکی شرکت کردند. محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور و میشوستین نخست وزیر روسیه در این نشست سخنرانی کردند.

برگزاری رویداد گفت و گوی تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا از بخش‌های دیگر این رویداد بود که در آن وزیر صمت و جمعی از مدیران و فعالان بخش اقتصادی و کارآفرینان از کشورمان نیز حضور داشتند.

نخست وزیر روسیه ۹ مهرماه ۱۴۰۳ در سفر به تهران در نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه ایران و روسیه با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شرکت و با مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور نیز دیدار کرد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند. سنگ بنای این اتحادیه حدود ۱۰ سال قبل یعنی در ۲۰۱۴ نهاده شد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش‌تر دی‌ماه ۱۴۰۲ با جمهوری اسلامی ایران قرارداد تجارت آزاد امضا کرد که اجرایی شدن آن نیازمند تصویب در مجالس کشور‌های عضو و مجلس شورای اسلامی است. طرفین تعرفه‌ها را برای ۸۷ درصد اقلام کالایی در مبادلات تجاری خود به صورت کامل حذف خواهند کرد.

پیش از این، مراحل تصویب این موافقت‌نامه در مجالس کشور‌های بلاروس، روسیه و قرقیزستان انجام شده است. ارمنستان و قزاقستان به عنوان دو عضو دیگر اتحادیه اوراسیا و همچنین جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور طرف قرارداد با این اتحادیه نیز برای اجرایی شدن قرارداد تجارت آزاد، باید مراحل قانونی تصویب را طی کنند.

پیش از این، در ملاقات روز‌های آغازین خردادماه ۱۴۰۳ کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با ساگیتنایف رئیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا، درخواست رسمی عضویت ناظر کشورمان در این اتحادیه تحویل مقام اتحادیه شده بود.

منبع: ایرنا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار