همزمان با اجرای سامانه پایانه‌های فروشگاهی و ثبت ۵ میلیارد حساب در این سامانه شاهد تحقق عدالت مالیاتی و شفافیت اطلاعات هستیم.

راه اندازی سامانه پایانه های فروشگاهی و مودیان مالیاتی یکی از مهم ترین گام های دولت در راستای تحقق عدالت مالیاتی بوده است که این سامانه از دی ماه سال گذشته توسط سازمان مالیاتی راه اندازی شد.

به گفته کارشناسان مهم ترین مزایای  سامانه پایانه های فروشگاهی در سطح واحدهای کسب و کار،  تسریع، تسهیل و شفافیت مبادلات تجاری، افزایش شفافیت جریان درآمدها و کاهش هزینه‌های قانونی صاحبان مشاغل است. همچنین از مهم ترین مزیت این سامانه می‌توان به جلوگیری از فرار مالیاتی و پولشویی اشاره کرد که نقش بسیار موثری در تامین بودجه کشور دارد.

فشار مالیاتی باید  از روی مودیان خرد برداشته شد

چندی پیش هم عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه مراسم مدیران اداره مالیاتی با اشاره به پیشرفت مهم و توسعه درآمدهای مالیاتی گفت: نظام امور مالیاتی مهم‌تر از وصول درآمد‌ها این است که باید شاهد ایجاد زمینه‌ای برای اصلاح مسیر اقتصاد کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه ابتدای امسال اتفاقاتی رخ داد  گفت: وصول مالیاتی تا حدودی از قانون بودجه فاصله بگیرد   مدتی کشور در بلاتکلیفی بود و این عقب ماندگی قابل توجیه است اما دوستان در سازمان امور مالیاتی باید تلاش کنند تا پایان سال قانون مالیاتی تحقق پیدا کند 

همتی ادامه داد: دولت به دنبال این بود که با کاهش سهم نفت در بخش هزینه‌های جاری اقتصاد و و جایگزین شدن وصول‌های مالیاتی، اصلاح ساختاری را انجام دهد اما هزینه‌های دولت فراتر از انتظار بالا رفت و در آینده هم ممکن است که برای دولت چهاردهم هم این اتفاق بیفتد و اجتناب ناپذیر باشد.

وی با بیان اینکه باید فشار مالیاتی از دهک‌های پایین جامعه برداشته شود و سازمان مالیاتی به دنبال جلوگیری ازفرارهای مالیاتی دانه درشت‌ها باشد گفت: بسیاری از دهک های پایین جامعه و افرادی که حقوق ثابت میگیرند پیش از این فشارهای مالیاتی گله مند بودند که باید این موضوع در اثر وقت برطرف شود.

۹۰ درصد از اصناف مالیات کمتر از ۲۰ میلیون تومان پرداخت می کنند

همچنین پیش از این هم محمد هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: در ۶ ماهه اول امسال با شناسایی مودیان جدید و وصول منابع مالیاتی احکام در نظر گرفته شده در قانون را محقق می‌کنیم از سال ١۴٠٠ باید نظام سامانه مودیان به اجرا می رسید اما با در زمستان ١۴٠٢ موفق شدیم این قانون را به اجرا برسیم و این قانون مترقی و البته بسیار پیچیده و سخت است.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه فشار مالیات بر مودیان خرد و حقوق بگیران باید کاهش پیدا کند، گفت: در حال حاضر ٩٠ درصد اصناف مالیات کمتر از ٢٠٠ میلیون تومان در سال می‌پردازند و با شرکت‌های بسیار بزرگ با در آمد ١٠ هزار میلیارد تومان سود مواجه هستیم که براساس قوانینی مالیات بر صفر ارائه می دهند که این رویه باید تغییر پیدا کند.

دولت از سال گذشته سعی کرد با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی بخش بزرگی از فرارهای مالیاتی مالیاتی را کاهش دهد و بتواند از طریق سیستماتیک کردن مالیات نحوه رسیدگی به مالیات اقشار خرد جامعه را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهد که در این زمینه معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت: از ابتدای دی ماه سال ۱۴۰۲ و مطابق با آخرین اراده قانون گذار برای اجرای قانون سامانه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان رقم خورده با سرعت بسیار خوبی این سامانه در حال اجرا است و با توجه به اراده قانون گذار اجرای این سامانه با سرعت بسیار خوبی بستر اجرای این قانون را فراهم کردیم و تاکنون هم مودیان از این طرح استقبال خوبی کردند.

۵ میلیارد صورت حساب مالیاتی در سامانه پایانه های فروشگاهی ثبت شد

وی ادامه داد: از دی ماه سال گذشته تا امروز ۵ میلیارد صورت حساب نوع یک و دو با تفصیل اقلام کالای فروش رفته و اطلاعات خریدار وفروشنده دریافت کرده ایم. بیش از ۲۱۱ هزار مودی اشخاص حقوقی و حقیقی که طبق قانون فراخوان شده اند تا نسبت به تکالیف خود عمل کنند که در حال حاضر این مودیان به تکالیف خود عمل کرده اند.

پیش از این هم بخش زیادی از کارشناسان بر اجرای به موقع و کامل سامانه های پایانه های فروشگاهی تاکید داشته اند به طوری که در همین رابطه وحیدی کارشناس امور مالیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: اجرای سامانه پایانه های فروشگاهی از سال گذشته توانسته است بخش عمده ای از قانون عدالت مالیاتی را محقق کند و با انجام شفافیت درآمدهای مالیاتی بخش زیادی از فرارهای مالیاتی در این حوزه برطرف شده است. در حال حاضر با اجرای این قانون شاهد کاهش کاغذ بازی در فرآیندهای مالیاتی هستیم و بخش عمده ای از بورکراسی های اداری  و مراجعات حضوری مودیان مالیاتی کاهش یافته است.

دولت چهاردهم در راستای افزایش شفافیت های مالیاتی و همچنین برای رسیدن به هدف گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی باید بتواند هرچه سریعتر سامانه پایانه های فروشگاهی خود را در تمامی بخش های حقوقی و حقیقی به صورت کامل اجرایی کند.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار