حمیدرضا شهرکی ثانوی در نشست هم اندیشی با صنوف حمل و نقل استان گلستان گفت: از موضوعات جدی استان گلستان توان تامین مالی پایین فعالان است که برای افزایش امکان فعالیت و پاسخ به تقاضاهای آنها از جمله توسعه و بازسازی ناوگان در ظرفیتهای قانونی برنامه هفتم توسعه مطرح شده است.
عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور تصریح کرد: در این راستا بیش از ۱۵ تفاهم نامه داخلی با بانکها و دستگاههای مرتبط برای تامین مالی و بهسازی ناوگان و سرمایه گذاری و احداث پایانههای بار منعقد شده است.
شهرکی با توجه به سیاستهای ابلاغی برنامه هفتم توسعه گفت که اقدامات محلی با توجه به ظرفیتهای منطقه موضوعی است که با نگاه به عرضه و تقاضا و زیست بوم تجارت خارجی و تبدیل ظرفیتهای بالقوه به فعل اتفاق میافتد.
به گفته وی، در برنامه هفتم توسعه، مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای اخذ مفاد قانونی و برنامههای میان مدت ۵ ساله فعالیتهای خوبی داشته که از جمله آنها ترانزیت بوده است.
شهرکی با بیان اینکه لجستیک بین المللی اصل اساسی در بخش ترانزیت است، افزود: با استقرار این نظام بسیاری از موضوعات در این زنجیره همگرایی و هم افزایی میشود و به اندازه ترانزیت ایجاد مزیت میکند و مبادلات کالا و تبادلات مالی و اطلاعات کشور به نظام میرسد و در مسیری قرار میگیریم که کاهش هزینهها و قدرت رقابت بین المللی و ملی را که هدف است، بدست میآوریم.
شهرکی ادامه داد: سیاستگزاری و برنامه ریزی و برنامههای بلند مدت ملی؛ فرآیندهایی دارد که براساس بازخوردهای این فرآیندها، میتوان آنها را اصلاح و شفاف سازی کرد و کاهش هزینهها و استقرار تفکر و نظام استاندارد پایه ریزی شود.
وی اظهارداشت: وزارتخانه مطالعاتی را برای این موضوع انجام داده و دستگاههای مسوول را مشخص کرده و تعیین مسوولیتها را ابلاغ کرده و بدنبال مدل مدیریتی و سرمایه گذاری آن است که در برنامه هفتم توسعه تعیین تکلیف شده است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: با ابلاغ ضوابط تاسیس به مجموعه چارچوبی برای فعالیتها تعریف میشود که مجموعه استان آنها را باید در مسیر درست اجرای خود هدایت کند.
به گفته شهرکی، هر مسیری را با گفتگو و مشارکت بخش خصوصی پیش میبریم و رعایت چارچوبها و قوانین کارگشای فعالیتهای این بخش است.
وی، حمل یکسره کالاها را در مرزها مطالبه ستادی دانست و گفت: حمل یکسره از اصول حمل لجستیک است که با تاسیس شرکتهای مشارکتی حل میشود و در حال پیگیری آن هستیم.
ارزش افزوده، ساماندهی وانت بارها، بارنامههای صوری، احداث پایانههای مجازی بار، نوسازی ناوگان، حذف فیزیک صورت وضعیت و بیمه تامین اجتماعی رانندگان، مشکلات پلیس راه و قانون سختی کار و موضوعات مرتبط با کد ملی و کارت خوانها هم از موضوعات دیگری بود که در این جلسه به بحث و تبادل نظر پرداخته شد.