در نشست «بررسی سیر نظام مالکیتی در ایران» وضعیت مالکیت موقوفات در سازمان اوقاف بررسی شد.

نشست «بررسی سیر نظام مالکیتی در ایران» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل معاون فرهنگی - اجتماعی و سخنگوی سازمان، حقوق‌دانان و سایر مسئولان مربوطه در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد، حقوق‌دان و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران درباره وضعیت مالکیت در نظام ایران گفت: در گذشته یکسری اراضی بی‌صاحب متعلق به حاکمیت و پادشاهان بود. از آنجایی که شاه پول نداشت به خادمان خود بپردازد، در ازای خدمت خادمان به ارتشیان، علماء و ... زمین اهدا می‌کرد. این املاک از نظر حقوقی و شرعی مشکلی نداشت؛ چون قانون آن زمان بود که مالکیت این اسناد به دست پادشاهان باشد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درباره وضعیت وقف‌نامه‌ها گفت: چند دسته وقف‌نامه‌ها وجود دارد. ما در جلسه «بررسی سیر نظام مالکیتی در ایران» بررسی کردیم که عوامل مالکیت واقف در زمان گذشته چگونه بوده و الان تحلیل ما برای تملک واقف در این زمان که برخی زیر سوال می‌برند، ارائه شد. اساتید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کردند که از چند سال قبل تملک در ایران چگونه صورت گرفته و الان ارزش زمین به چه صورت است. 

حجت الاسلام غلامرضا عادل افزود: ممکن است در بحث مالکیت تاریخی اختلاف نظر‌هایی وجود داشته باشد، اما این موضوع نیازمند بحث و تبادل نظر فقهی و شرعی نیز دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار