رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: ۱۶۴ گونه حیات وحش در این استان تیمار و رهاسازی شد.

میرصالح طاهری با بیان اینکه اغلب گونه‌های تیمار و رهاسازی شده پرندگان بودند، گفت: ساری گپه، عقاب طلایی، دلیجه، قرقی، جغد، بوتیمار کوچک، دراج و شاهین از جمله پرندگان رهاسازی شده هستند.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: تعدادی از این پرندگان، جوجه‌هایی بودند که توسط افراد ناآگاه از لانه برداشته شده و با کاهش توانایی بازگشت به طبیعت مواجه شده بودند، اما با تلاش محیط بانان و کارشناسان حیات وحش، قابلیت زندگی در زیستگاه طبیعی خود را بدست آورده و رهاسازی شدند.
او بیان کرد: همچنین برخی از این گونه‌ها توسط شکارچیان زنده گیری شده بودند که پس از اطمینان از سلامتی پرنده در زیستگاه خود رهاسازی شدند.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: علاوه بر پرندگان گونه‌هایی مانند سنجاب، خرگوش، روباه و مار از جمله گونه‌های تیمار و رهاسازی شده هستند.
طاهری با بیان اینکه تیمار حیات وحش آسیب دیده به‌نحوی که حیوان قادر به ادامه زندگی در طبیعت باشد بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: برای همین حیوانات آسیب دیده در کلینیک حیات وحش اردبیل تحت نظر دامپزشک قرار گرفته و پس از درمان و بهبود کامل در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی می‌شوند.
او با اشاره به ممنوعیت قانونی نگهداری حیات وحش توسط افراد در منزل، گفت: چرا که این اقدام باعث می‌شود گونه‌های جانوری وحشی از چرخه حیات خارج شده و امکان بازگشت آنها به طبیعت ضعیف شود.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: حفاظت و حراست از محیط زیست و حیات وحش و نگهداری آن برای نسل‌های آینده وظیفه همگانی است.
طاهری از دوستداران و علاقه‌مندان به محیط زیست و حیات وحش خواست، در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی، موارد را از طریق شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ گزارش کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.