متخصص قلب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: درد قفسه سینه، تنگی نفس، ضعف و بی‌حالی از شایع‌ترین علائم بیماری‌های قلبی است.

دکتر محمد کریمی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: برای تشخیص بیماری‌های قلبی، پزشک از آزمایش‌های مختلفی مانند تست ورزش و اسکن قلب و سی تی آنژیوگرافی و عمل جراحی قلب باز در موارد پیچیده‌تر استفاده کرد.

وی افزود: قلب انسان به عنوان عضله‌ای قوی، وظیفه پمپاژ خون به تمام نقاط بدن را بر عهده دارد، این عضو حیاتی از چهار حفره تشکیل شده است که به دو نیمه راست و چپ تقسیم می‌شوند.

این متخصص قلب ادامه داد: نیمه راست قلب؛ خون بدون اکسیژن را از سراسر بدن جمع‌آوری کرده و به ریه‌ها می‌فرستد تا اکسیژن‌گیری شود و نیمه چپ قلب خون غنی از اکسیژن را از ریه‌ها دریافت کرده و به سراسر بدن پمپاژ می‌کند تا سلول‌ها و بافت‌های بدن از اکسیژن و مواد مغذی تغذیه شوند.

دکتر کریمی به زمان ایست قلبی نیز اشاره کرد و افزود: ایست قلبی زمانی رخ می‌دهد که قلب قادر به پمپاژ خون به اندازه کافی نباشد، در این حالت، بیمار نبض ندارد و بلافاصله نیاز به اقدامات احیا دارد.

کنترل فشار خون در بیماران قلبی

دکتر کریمی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از بیماری قلبی بابد فشارخون کنترل شود، یادآور شد: فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی است، مهم است که به طور منظم فشار خون خود را کنترل کنید و باید در این راستا گام‌هایی در جهت تغییر سبک زندگی برداشت.

متخصص قلب در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با تاکید بر نقش تغذیه در سلامت قلب، مصرف مواد غذایی سالم و ارگانیک را به عنوان یکی از موثرترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی معرفی کرد.

وی افزود: رعایت یک رژیم غذایی متعادل و حفظ وزن مناسب، می‌تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

متخصص قلب در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: اضافه وزن یا چاقی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش داد، چاقی بیشتر با سایر عوامل خطر بیماری قلبی از جمله کلسترول و تری گلیسیرید بالا، فشار خون بالا و دیابت در ارتباط است لذا کنترل وزن می‌تواند این خطر را کاهش دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار