با وجود محافظت شدید و تدابیر امنیتی، شخصیت‌ها به‌ویژه افراد بلندپایه و برجسته در معرض خطر ترور قرار دارند.

عملیات ترور معمولا باعث ایجاد عوارض و تنش و افزایش پیچیدگی مشکلات می‌شود، به ویژه زمانی که توسط دستان خارجی انجام شود. با این حال، برخی کشورها، به ویژه در دهه‌های اخیر، در یک جنگ طولانی و آشکار که در آن از انواع سلاح ها، از تپانچه گرفته تا مواد منفجره و بمباران با موشک و هواپیما بر حذف مخالفان سیاسی و نظامی خود استفاده کرده اند.

لیستی  از پر سرو صدا ترین ترورهای جهان در گزارش خبرگزاری آر تی مورد بررسی قرار گرفته است. اولین ترور بزرگ در چند دهه اخیر را می‌توان به افرانتس فرانتس فردیناند، وارث تاج و تخت امپراتوری اتریش-مجارستان اختصاص داد.

یک ترور و شروع جنگ جهانی اول

بارزترین نمونه از پیامد‌های جدی که ممکن است از ترور‌های سیاسی ناشی شود، اتفاقی است که در ساعت ۱۰:۴۵ صبح ۲۸ ژوئن ۱۹۱۴ رخ داد، زمانی که اعضای سازمان دست سیاه صربستان، وارث تاج و تخت امپراتوری اتریش-مجارستان و همسرش را ترور کردند و این ترور در سفر وی به سارایوو، پایتخت بوسنی و هرزگوین که در آن زمان بخشی از امپراتوری اتریش-مجارستان رخ داد.

جنگ جهانی اول

عامل این ترور یکی از اعضای جنبش بوسنی جوان  به نام گاوریلو پرنسیپ ۱۹ ساله بود. پرنسیپ و دیگران توسط دست سیاه برای کشتن ولیعهد اتریش-مجارستان استخدام و مسلح شدند. هدف از این ترور جدایی بوسنی از اتریش-مجارستان و ایجاد صربستان بزرگ بود. این ترور معروف جرقه‌ای بود که جنگ جهانی اول را شعله ور و به تسریع درگیری در آن زمان بین امپراتوری آلمان و متحدش امپراتوری اتریش-مجارستان با مخالفانش در اردوگاه دیگر کمک کرد.

ترور پادشاه یوگسلاوی در فرانسه

الکساندر اول، پادشاه یوگسلاوی در سفر رسمی خود به فرانسه در ۹ اکتبر ۱۹۳۴ توسط یک افراطی بلغاری به نام ولادو چرنوزمسکی ترور شد. عامل این ترور در شهر مارسی در جنوب فرانسه به سمت خودرویی که الکساندر اول پادشاه یوگسلاوی و وزیر امور خارجه وقت فرانسه، لوئی بارتوکس در آن سفر بودند تیراندازی کرد و هر دو کشته شدند. روایت اصلی این است که این ترور توسط یک سازمان کرواسی انجام شد که اعضای آن در آن زمان به دنبال جدایی کرواسی از یوگسلاوی بودند.

ترور پادشاه یوگسلاوی

ترور گاندی توسط یک هندو

مهاتما گاندی که نام اصلی او مهانداس کارامچاند گاندی، رهبر جنبش استقلال هند و بنیاد عدم خشونت بود، در ۳۰ ژانویه ۱۹۴۸ توسط یک هندو افراطی به نامویناواک گودس ترور شد. قاتل در جریان عبادت او که در دهلی نو برگزار شد، سه گلوله به مهاتما شلیک کرد و  او در ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

مهاتما گاندی

ترور مشکوک رئیس جمهور آمریکا

قتل جان اف کندی، رئیس جمهور آمریکا، در سفر به دالاس در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳، معروف‌ترین ترور در تاریخ آمریکا به حساب می‌آید. این روند به دلیل ابهام در شرایط آن همچنان موضوع بحث‌های زیادی است. شخصی که طبق نسخه رسمی با استفاده از تفنگ تک تیرانداز اقدام به ترور کرد، لی هاروی اسوالد نام داشت. این مرد نیز دو روز پس از دستگیری کشته شد. برخی بر این باورند که او تنها نبود و مرگ سریع او به چنین شبهاتی دامن زد.

ترور کندی

صلح با اسرئیل دلیل ترور انور سادات

انور سادات، رئیس جمهور مصر بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۱، در ۶ اکتبر ۱۹۸۱ در جریان رژه نظامی پس از امضای پیمان کمپ دیوید و صلح با رژیم اشغالگر صهیونیستی در پی اعتراضات جهان عرب به این اقدام توسط خالد اسلامبولی و سه ضارب دیگر ترور شد.

ترور انور سادات

ترور اولین نخست وزیر هند

ایندیرا گاندی، نخست وزیر هند در دوره چهارم ریاست خود در صبح روز ۳۱ اکتبر ۱۹۸۴ توسط دو محافظ سیک خود ترور شد. دو افسر که برای محافظت از او گماشته شده بودند، هنگامی که نخست وزیر هند از خانه به محل کارش می‌رفت، با یک تپانچه و یک تفنگ خودکار به سمت ایندیرا گاندی شلیک کردند.

در آن روز خاص، گاندی تصمیم گرفت که جلیقه ضد گلوله خود را نپوشد. ایندیرا گاندی، دختر جواهر لعل نهرو، همسر فیروز گاندی و اولین نخست وزیر هند، با هفت گلوله در ناحیه شکم، سه گلوله در ناحیه قفسه سینه و یک گلوله در ناحیه سر کشته شد.

دختر جواهر لعل نهرو

ترور مرموز سیاستمدار سوئدی

اولاف پالمه، سیاستمدار و دولتمرد سوئدی که به دلیل مواضع جسورانه، صراحت و رویکرد مستقل خود و معمار سوئد مدرن مشهور بود. او در ۲۸ فوریه ۱۹۸۶ هنگامی که به همراه همسرش در حال خروج از سینمای استکهلم و رفتن به سمت خانه خود بودند، ترور شد.

یک معتاد و دزد به نام کریستر پترسون متهم به این جنایت شد سپس به دلیل کمبود شواهد آزاد شد. پیترسون بعدها  به زمین افتاد و سرش را روی آسفالت کوبید که برخی معتقدند این اقدام بشدت مرموز است و عوارضی ایجاد کرد که منجر به مرگ او شد. این پایان بر معمایی بودن پرونده افزود.

معمار سوئد مدرن

ترور نخست وزیر رژیم صهیونیستی توسط یک صهیونیست

در اعتراض به توافق صلح با فلسطینی ها، یک شهرک نشین صهیونیستی وابسته به یکی از احزاب افراطی به نام یگال امیر در شامگاه ۴ نوامبر ۱۹۹۴ در تل آویو سه گلوله به اسحاق رابین نخست وزیر وقت رژیم تروریستی اسرائیل شلیک کرد و رابین ۴۰ دقیقه پس از بستری شدن در بیمارستان کشته شد. قاتل مدعی شد که انگیزه اش از ترور اسحاق رابین «دفاع از اسرائیل» بوده است.

ترور رابین

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۰ مهر ۱۴۰۳
سقوط بالگرد پس چی ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
الف
۱۰:۱۶ ۱۰ مهر ۱۴۰۳
انور سادات اون سیاستمدار انسان رو فراموش کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۰ مهر ۱۴۰۳
ترور مخالفین نظام در خارج از کشور را هم به این لیست اضافه کنید.
آخرین اخبار