تعداد زیادی از کارشناسان آب و هوا بر این باورند که سرعت تغییر شرایط در زمین واقعاً ترسناک شده و عصر هرج و مرج آب و هوا در آستانه فرا رسیدن است.

در بخش اول از پنجمین گزارش که در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۳ منتشر شد، پانل بین المللی تغییرات آب و هوا پیش بینی کرد که گرمایش زمین تا سال ۲۱۰۰ از ۰.۳ به ۴.۸ درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت.

کارشناسان پیشروی بین المللی آب و هوا پیش بینی می‌کنند که بشریت در آینده بیشتر با رویداد‌های شدید آب و هوایی مواجه خواهد شد، مگر این که بتواند در آینده قابل پیش بینی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

از جمله محققان دانشگاه هاروارد و واشنگتن هستند که در سال ۲۰۲۳ هشدار دادند که وضعیت دمای زمین تا پایان این قرن بدتر خواهد شد، تا جایی که برای زندگی میلیارد‌ها نفر در نقاط مختلف کره زمین خطرناک خواهد شد. گرمای مرگبار در اروپا و آمریکای شمالی رایج خواهد شد که در آن شرایط حضور در فضای باز برای سلامتی و زندگی خطرناک خواهد بود.

سرگئی اوگورودنیکوف، آکادمیک روسی، متخصص در امور زیست محیطی و سیستم‌های حمایت از زندگی، خاطرنشان می‌کند که ۹۷ درصد از نشریات آب و هوایی در مورد گرمایش جهانی صحبت می‌کنند، میانگین دمای سالانه در این سیاره در حال افزایش است و به همین دلیل سطح اقیانوس‌های جهان و سطح آب از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۶ بین ۱۶ تا ۲۱ سانتی متر افزایش یافته است.

گزارش بین‌المللی تغییر اقلیم نشان می‌دهد که علاوه بر افزایش بی‌سابقه نرخ دما تا سال ۲۱۰۰، یخ‌های قطب شمال تا قبل از اواسط قرن جاری به طور کامل ذوب می‌شوند که منجر به افزایش قابل‌توجه سطح آب اقیانوس‌های جهان خواهد شد.

یک مطالعه جدید توسط محققان مؤسسه تحقیقات تأثیر آب و هوا پوتسدام آلمان بیان کرد که تغییرات آب و هوا در ۲۵ سال آینده درآمد جهانی آینده را حدود ۱۹ درصد کاهش می‌دهد و در عین حال نشان می‌دهد که فقیرترین مناطق و کمترین طرف‌های مسئول گرمایش جو بزرگترین ضربه مالی را متحمل خواهند شد.

زیان‌های اقتصادی ناشی از تغییرات آب و هوایی توسط این دانشمندان تا سال ۲۰۴۹ سالانه حدود ۳۸ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

لئونی وینز، دانشمند آب و هوا که در این مطالعه شرکت کرد، گفت: تحلیل ما نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوا طی ۲۵ سال آینده، تقریباً در همه کشور‌های جهان و همچنین در کشور‌های بسیار توسعه‌یافته مانند آلمان و ... خسارت اقتصادی عظیمی را در پی خواهد داشت. ایالات متحده با میانگین درآمد کمتر هر کدام ۱۱ درصد و فرانسه با ۱۳ درصد پیش بینی می‌شود.

این مطالعه آلمانی پیش بینی کرد که فقیرترین کشور‌های جهان به میزان ۶۱ درصد بیشتر از ثروتمندترین کشور‌ها از درآمد خود را از دست بدهند.

متیو وپن مایر، اقتصاددان American Future Resources نیز پیش بینی می‌کند که حوادث آتش سوزی فاجعه بار تا سال ۲۱۰۰ تا ۵۰ درصد در سطح جهان افزایش می‌یابد.

یک مطالعه تخصصی منتشر شده در مجله علمی معتبر The Lancet بیان کرد که گرم شدن زمین باعث مرگ بیشتر مردم خواهد شد و اگر دمای هوا به میزان ۳ درجه سانتیگراد بالاتر از میزان کنونی باشد، سالانه ۱۲۹۰۰۰ نفر بر اثر گرما جان خود را از دست خواهند داد.

این مطالعه پیش بینی می‌کند که مرگ و میر ناشی از دمای بالای روز در اروپا تا پایان قرن سه برابر شود و در کشور‌های جنوب اروپا مانند ایتالیا، یونان و اسپانیا، این تعداد ممکن است به طور نامتناسبی زیاد شود و تعداد کل سالانه مرگ و میر ناشی از سرما و گرما در اروپا ممکن است از ۴۰۷۰۰۰ نفر در سال ۲۱۰۰ به ۴۵۰۰۰۰ نفر برسد، حتی اگر رهبران جهان به هدف خود برای محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد برسند.

منبع: RT

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار