محمد مهدی کاظمی معاون آموزش و متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش قزوین گفت: تقویت آموزش فنی و حرفهای در مدارس کشور طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته بر اساس آمایش سرزمینی و آینده پژوهی انجام میشود.
وی اضافه کرد: بر اساس این طرح بازار کار پنج سال آینده قزوین پایش و ارزیابی شده و بر اساس نیازهای روز بازار کار هر منطقه رشتههای فنی و حرفهای و هنرستانی در مدارس تدریس میشود.
کاظمی بیان کرد: یکی از مواردی که وزارت آموزش و پرورش به طور جدی در دستور کار دارد، مهارت آموزی دانش آموزان است که بر اساس آن باید یک مهارت ویژه به دانش آموزان در رشتههای گوناگون هنری، ورزشی، علمی و فنی و حرفهای ارایه شود.
این مسئول با بیان اینکه همه دستگاهها طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مکلف هستند که آموزش و پرورش را در این مسیر مهارت آموزی یای کنند، ادامه داد: توجه ویژه به پژوهش سراها به عنوان محیط پرورش خلاقیت و استعدادهای دانش آموزان مورد توجه قرار دارد تا ایده پردازیهای دانش آموزان رشد یافته و تقویت شود.
کاظمی با تاکید به لزوم تقویت مدارس دولتی خاطرنشان کرد: تلاش و تمرکز آموزش و پرورش باید برای تقویت و رشد مدارس دولتی باشد و در راستای توانمندسازی معلمان و ساماندهی نیروی انسانی برنامه ریزی مدونی را انجام دهد.
معاون آموزش و متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: معلمان توانمند باید حداقل ۵۰ درصد تدریس خود را در مدارس عادی انجام دهند تا رشد و توسعه علمی و تربیتی به طور متوازن و عدالت محوردر کشور صورت پذیرد.
کاظمی اجرای سند تحول آموزش و پرورش را مهمترین نیاز حوزه تعلیم و تربیت عنوان کرد و یادآور شد: اجرای سند تحول آموزش و پروش نیازمند درک مشترک و درست مدیران است تا برای تحقق این مهم عزم ملی و جهادی شکل بگیرد.
وی گفت: آنچه سبب میشد تا سند تحول نظام آموزش و پرورش به درستی محقق نشود، نبود نقشه راه برای اجرای این سند بود که سال تحصیلی جدید توسط وزارت آموزش و پرورش تدوین و به تصویب رسید.
معاون آموزش و متوسطه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: یکی از مواردی که در سند تحول آموزش و پرورش تاکید شده "مدرسه الگوی تراز" است که باید در هر ناحیه چند مدرسه به صورت مشخص در این زمینه معرفی شوند.