رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: از اول مهر تاکنون هزار و ۳۵۰ تن کیوی از باغات استان به کشور‌های روسیه، قزاقستان، قرقیزستان وهندوستان صادر شده است.

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان کیوی را یکی از محصولات باغبانی با ارزش در این استان دانست و گفت: این محصول ارزآوری بسیار بالایی دارد و شاهد اثرگذاری تولید آن بر بهبود وضعیت اقتصاد منطقه و اشتغال خانوار‌های کیوی کار در غرب و شرق استان هستیم.

به گفته او، گیلان ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ کیوی دارد و ۸۳ هزار و ۵۰۰ بهره بردار به کشت این محصول مشغول هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۱۹۵ هزار تن کیوی از باغات استان برداشت شود و تا امروز ۱۳۵۰ تن آن را به کشور‌های روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و هندوستان صادر شده است.

محمدی تصریح کرد: صادرات کیوی از ۱۵ مهر ماه انجام می‌شد، اما با توجه به شرایط تغییر اقلیم و افزایش دما و با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت برای سومین سال متوالی تاریخ آغاز صادرات کیوی را به اول مهر ماه منتقل کردیم.

او همچنین گفت: سال گذشته ۲۱۸ هزار تن صادرات کیوی داشتیم؛ ارزش اقتصادی این محصول امسال ۱۰ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان خواهد بود که تأثیر بسزایی در اقتصاد کشاورزی گیلان که اقتصاد سبز است، خواهد داشت.

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کشت این محصول در مناطق آبرفتی مناسب است، افزود: عمده باغات کیوی استان در شهرستان‌های تالش، رضوانشهر، آستارا و رودسر واقع شده است. 

محمدی با تأکید بر لزوم مبارزه بیولوژیکی با آفات کیوی تصریح کرد: تولید نهال‌های شناسنامه دار کیوی در دستور کار است؛ همچنین به باغداران توصیه می‌شود حتما کد «QR» را داشته باشند که خواسته کشور‌های مقصد صادرات است.

صادرات هزار و ۳۵۰ تن کیوی گیلان به ۴ کشور

ایران چهارمین کشور تولید کننده کیوی در جهان محسوب می‌شود که استان گیلان پس از مازندران رتبه دوم کشور از لحاظ سطح زیر کشت محصول کیوی را دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.