آمار و مطالعه‌ها نشان می‌دهد که لفاظی درمورد مهاجران و جرم و جنایت از سوی سیاستمداران آمریکایی اغلب اغراق‌آمیز یا نادرست است.

انتشار اطلاعات نادرست درباره مهاجران به یکی از چالش‌ها در آمریکا، به‌ویژه پس از مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و نامزد جمهوری‌خواهان و کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها تبدیل شده است. 

این روزها، زمانی که آمریکایی‌ها وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند، با پست‌هایی مواجه می‌شوند که درمورد تهدید مهاجران برای ایمنی خانواده و حیوانات خانگی هشدار می‌دهند.

برخی از پست‌ها ادعا کرده‌اند که مهاجران در حال خوردن سگ‌ها و گربه‌های خانگی در شهر اسپرینگفیلد ایالت اوهایو هستند؛ این ادعا‌ها نادرست هستند. دیگران مدعی شده‌اند که مهاجران مجتمع‌های آپارتمانی را در کلرادو و شیکاگو تصرف می‌کنند یا اتوبوس‌های مدرسه را در کالیفرنیا ربوده‌اند، که البته این ادعا‌ها نیز نادرست هستند. 

الجزیره گزارش کرد که بسیاری از لفاظی‌ها درمورد موج جنایت‌های ادعایی مهاجران از دونالد ترامپ، حامیان او و دیگر محافظه‌کاران برجسته در رسانه‌های اجتماعی، مانند ایلان ماسک، مالک ایکس سرچشمه می‌گیرد یا از سوی آن‌ها تقویت شده است.

ترامپ گفته بود: مهاجران خون کشور ما را مسموم می‌کنند. او به‌تازگی در کارزار انخاباتی خود در شهر مینت‌هیل ایالت کارولینای شمالی گفته بود: اگر کامالا هریس سال‌ها قبل مرز‌ها را می‌بست، ما شاهد تسلط خصمانه (مهاجران) بر اسپرینگفیلد و آرورا در کلرادو نبودیم؛ آن‌ها (مهاجران) درواقع با تجهیزات عظیم از نوع مسلسل وارد کشور می‌شوند؛ آن‌ها با اسلحه‌هایی وارد می‌شوند که حتی فراتر از محدوده نظامی است.

جنایت‌های خشونت‌آمیزی که در آن مهاجران مظنون هستند، به لفاظی‌ها دامن زده است؛ مانند قتل لیکن رایلی، دانشجوی کالج جورجیا، که مرگ او در ماه مارس (اسفند/فروردین) رخ داد.

اما به‌گفته کارشناسان و براساس آمار جنایی و مطالعات، لفاظی درمورد مهاجران و جنایت اغلب اغراق‌آمیز یا نادرست است. کارشناسان گفتند که این نوع لفاظی‌ها به‌ویژه در طول مبارزات سیاسی موضوع تازه‌ای نیست.

الکس پیکرو، کارشناس جرم‌شناسی دانشگاه میامی و مدیر سابق اداره آمار دادگستری آمریکا، گفت: از زمانی که آمریکا مهاجر داشته، این افراد مورد سرزنش قرار گرفته‌اند.  پیکرو اضافه کرد: در جا‌های دیگر از جمله انگلیس و سوئد نیز همین اتفاق می‌افتد.

ادعا‌ها درباره خوردن حیوانات خانگی

شاید هیچ ادعایی درمورد مهاجران و جرم و جنایت بیش از این مورد توجه قرار نگرفته باشد. در اوایل سپتامبر (شهریور) پست‌های رسانه‌های اجتماعی با ادعا‌هایی مبنی بر اینکه مهاجران اهل هائیتی در حال خوردن حیوانات خانگی و اردک‌ها و غاز‌های ساکنان هستند، فضای اینترنت را پر کرد.

مقام‌های اسپرینگفیلد به پولیتیفکت (PolitiFact) گفتند که این ادعا بی‌اساس بوده و این موضوع بار‌ها اطلاع‌رسانی شده است. 

در ادامه مشخص شد که این ادعا در ابتدا از سوی یک زن ساکن اسپرینگفیلد در فضای مجازی منتشر شده و این درحالی است که این زن اذعان کرده بود که خود شاهد این موضوع نبوده است.

تسخیر ساختمان‌ها در کلورادو

یک ویدیوی ضبط شده از دوربین‌های مداربسته در فضای مجازی منتشر شده بود که مردان اسپانیایی‌زبانی را نشان می‌داد که وارد یک مجتمع آپارتمانی در شهر آرورا ایالت کلرادو می‌شوند؛ در ادامه نگرانی‌هایی درمورد کنترل ساختمان از سوی یک گروه تبهکاری متشکل از مهاجران در فضای مجازی آمریکا ایجاد شد. 

این ادعا‌ها در ایکس از سوی ایلان ماسک و ترامپ تقویت شد؛ آن‌ها در مصاحبه‌ای مدعی شده بودند که افراد مهاجر ساختمان‌ها را در آرورا تسخیر کرده‌اند.

به‌گزارش پولیتی‌فکت، مقام‌های شهر آرورا و ساکنان مجتمع مسکونی مذکور ادعا‌ها در این مورد را رد کردند. 

گزارش‌ها از تصرف بر ساختمانی در شیکاگو از سوی مهاجران مجرم

درحالی که پست‌های رسانه‌های اجتماعی درمورد تسخیر محله‌ها از سوی مهاجران، به‌صورت آنلاین در سراسر آمریکا گسترش می‌یابد، یک فایل صوتی ضبط و منتشر شده از سوی یک افسر پلیس در شیکاگو مدعی بود که مهاجران اهل ونزوئلا یک ساختمان را در این شهر تصرف کرده‌اند. 

پولیتی‌فکت گزارش کرد که اداره پلیس شیکاگو گفته که یک تماس درمورد این موضوع دریافت کرده بود، اما با بررسی‌ها مشخص شد که این حادثه واقعیت نداشته است. 

موضوع ربوده شدن اتوبوس‌های حامل دانش‌آموزان

حوادث مربوط به ۲ اتوبوس مدرسه در منطقه سن‌دیگو باعث انتشار اطلاعات نادرست، مبنی بر اینکه مهاجران مسلح در تلاش برای ربودن اتوبوس‌ها بودند، در رسانه‌های اجتماعی شد.  اما پلیس منطقه اعلام کرد که هیچ جرم و جنایتی رخ نداده و وضعیت بررسی شده است. 

داده‌ها چه چیزی را نشان می‌دهند؟

مطالعات از لحاظ تاریخی نشان داده است که مهاجران با نرخ کمتری در مقایسه با شهروندان آمریکایی مرتکب جنایت می‌شوند. باوجود ادعا‌های برخی آمریکایی‌ها، اما هیچ داده‌ای در دسترس ادعا نمی‌کند که موجی از جنایت مهاجران در آمریکا اتفاق می‌افتد.

آمار جرم در آمریکا

کارشناسان به پولیتی‌فکت گفتند که هیچ داده ملی وجود ندارد که نشان دهد مهاجرانی که وارد کشور می‌شوند با جرم و جنایت مرتبط هستند.

چاریس کوبرین، کارشناس جرم‌شناسی، حقوق و جامعه دانشگاه کالیفرنیا، گفت: اگر ما به آنچه ۸۰ سال گذشته مطالعات به ما نشان داده‌اند توجه کنیم، به‌طور کلی می‌بینیم که به دلیل افزایش مهاجرت، احتمالا تأثیر قابل توجهی بر جرم و جنایت وجود نخواهد داشت. 

چرا ادعا‌های نادرست در حال افزایش است؟

روایت‌های نادرست درمورد مهاجران و جرم و جنایت برای چندین دهه افزایش یافته و اغلب از سوی سیاستمداران تشدید می‌شود. کوبرین، گفت که این ادعا‌ها در طول دوره‌های انتخاباتی یا زمانی که نرخ جرم و جنایت بالاتر بوده یا مهاجرت در حال افزایش است، پدیدار می‌شود. کوبرین اظهار کرد: این نوع واکنش برای برخورد با مهاجران در جامعه آمریکا وجود دارد؛ همیشه این نوع وحشت اخلاقی درمورد مهاجرت وجود دارد.

کوبرین ادعا‌های نادرست درباره مهاجران در اسپرینگفیلد را به‌عنوان نمونه‌ای از استناد تاریخی که مهاجران را به‌عنوان بیگانه یا افراد وحشی معرفی می‌کند، ذکر کرد.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار