کهگیلویه وبویراحمد به عنوان کریدورشمال به جنوب شناخته میشود ودارای قابلیتهای بی نظیری است امااین استان محروم فاقد یک متر خط ریلی است البته وجود فرودگاه یاسوج در قلب مرکز استان رامی توان علاجی براین درد محرومیت در بخش حمل ونقل دانست البته مردم این دیار معتقدند بود و نبود آن زیادی تفاوتی در توسعه استان ندارد.
واکاوی عدم بهره وری مناسب از فرودگاه یاسوج دلایل متعددی دارد که میتوان لایههای آن را تک به تک بررسی کرد و نتایج خوبی از آن برداشت کنیم.
فرودگاه به اصطلاح بینالمللی شهر یاسوج بدون هیچ پرواز خارجی یکی از سوژههای داغ این روزهای رسانه هاست که سردرگمی مسافران و نبود پرواز باعث نارضایتی مردم شده است البته مدیر این فرودگاه اذعان کرده که پروازهای این فرودگاه ٨١ درصد در تعداد پرواز، ٣٤ درصد در تعداد مسافر و ٢٤ درصد در میزان بار رشد داشته، اما به نظر میرسد این ادعا با واقعیت فاصله زیادی داشته باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه طبق اعلام متولیان فرودگاه یاسوج، این فرودگاه ایمنی ۹۹.۳۵ درصدی دارد و هیچ مشکلی در آن وجود ندارد ولی تعداد پروازهای فرودگاه به علت استقبال نکردن شرکتهای هواپیمایی همچنان کم است.
محمد راستا تصریح کرد: برخی از خلبانان به دلیل ترس از توپوگرافی (پستی و بلندی) استان و برخی نیز به دلیل قیمت پایین بلیطها استقبالی ار فرودگاه یاسوج نمیکنند، در زمینه مسافر برای حمل و نقل مشکلی نیست و مشکل عمده استان همان عدم استقبال شرکتهای هواپیمایی است.
مسئولان استانی معتقد هستند که فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفعترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص میکند.
مشکل کهگیلویه و بویراحمد در آن است که به دلیل موقعیت کوهستانی بودن منطقه و همچنین نبودن زیرساختهای اساسی حمل و نقل از گذشته در میان کوههای سربه فلک کشیده زاگرس گرفتار شده است.
از سوی دیگر این استان با لقب پایتخت طبیعت ایران و عروس گردشگری ایران فاقد زیرساختهای مناسب برای استفاده از این عنوان است و به عبارتی آن را تنها یدک میکشد. این استان یکی از مدعیان سرسخت گردشگری است، اما آیا گردش خارجی به استان میآید که پروازهای بین المللی رونق بگیرد؟
متولیان میراث فرهنگی بارها با رسانهها در دل کرده اند که چگونه میتوان میهمانان، مسافران، گردشگران و احیانا توریستها را به شهر یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد آورد در حالی که فرودگاه مرکز این استان در طول هفته تنها دو پرواز کج دار و مریز دارد.
مدیر فرودگاه یاسوج بارها اعلام کرد که این فرودگاه آمادگی کامل برای برقراری پروازهای عتبات عالیات به ویژه در اربعین ۱۴۰۲ را دارد، اما چرا محقق نشد؟
فرودگاه یاسوج در قلب مرکز استان ایجاد شده، اما اکنون بیشتر حمل و نقل کالا و مسافر در کهگیلویه و بویراحمد از طریق جاده انجام میشود و آنچنان که باید حمل و نقل توسط فرودگاه انجام نمیگیرد و تنها پروازهای این فرودگاه به یک شهر کشور یعنی تهران است.
قرار بود پروازهای جدید از این فرودگاه علاوه بر تهران به سه شهر مشهد، عسلویه و کیش در آینده نزدیک دایر شود، اما هیچ خبری نشده است. البته باید دید تعداد مسافران عسلویه، مشهد و کیش در کهگیلویه و بویراحمد به حد نصاب میرسد.
از وی دیگر مدیر فرودگاه یاسوج، اعلام کرده زیرساختهای لازم برای پروازهای بین المللی وجود دارد و این فرودگاه آمادگی کامل برای پروازهای بین المللی دارد. برقراری پروازهای بین المللی به در خواست مردم برمی گردد و بستگی به پیگیریهای مقامات ارشد استان دارد.
افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج؛ از شایعه تا واقعیت
مدیر فرودگاه یاسوج روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با شاره به رشد قابل توجه عملکرد فرودگاه شهدای یاسوج در خصوص آمار پرواز-مسافر-بار، اظهار کرد: در نیمه اول سالجاری با انجام ٢٠٦ سورتی پرواز در مسیر تهران یاسوج تهران تعداد ۱۲ هزار و ٧٧٧ نفر مسافر اعزام و پذیرش شده و مقدار ۱۰۱ هزار و ٦٠٧ کیلوگرم بار جابجا شده است.
عنایت انصاری فرد افزود: این آمار نسبت به آمار مدت مشابه در سال گذشته ٨١ درصد در تعداد پرواز ٣٤ درصد در تعداد مسافر و٢٤ درصد در مقدار بار رشد ایجاد شده در حال حاضر دو شرکت هواپیمایی ماهان و پارس ایر پنج روز در هفته در روزهای شنبه - یکشنبه- سه شنبه - چهارشنبه و جمعه در مسیر تهران یاسوج تهران عملیات پروازی را انجام میدهند.
وی تصریح کرد: تمامی زیرساختها و امکانات و تجهیزات لازم برای برقراری و افزایش پروازها در مسیرهای داخلی وبین المللی در طول شبانه روز در فرودگاه یاسوج مهیا شده است که در صورت درخواست مردم شریف استان و پیگیری مقامات ارشد استانی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ایران از مقام عالی وزارت راه وشهرسازی و بویژه سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای هواپیمایی فرودگاه یاسوج آمادگی اعزام وپذیرش آن پروازها را دارد.
فرودگاه یاسوج در یک نگاه
ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبههای سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn (میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.
ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.
باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیتترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.
یکی از مصوبههای مهم سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش تعداد پروازهای فرودگاه یاسوج در هفت روز هفته بوده است که طبق اعلام مدیریت فرودگاه یاسوج این مهم تا حدود زیادی محقق شده است.
روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز میتواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.
فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد.