شهدای حمله اخیر صهیونیست‌ها نخستین شهدای راه آزادی قدس پس از طوفان‌الاقصی نیستند.

حملات هوایی گسترده رژیم صهیونیستی در روز جمعه ششم مهر ۱۴۰۳ دست‌کم ۶ ساختمان را در حومه جنوبی بیروت با خاک یکسان کرد و منجر به شهادت سید مقاومت شد. این حمله بدون شک مهم‌ترین حمله اشغالگران قدس در طول ۳۰سال گذشته بوده است.

اما هرچند حزب‌الله تاکنون فرماندهان زیادی را در مبارزه با غده سرطانی منطقه از دست داده، ولی نکته اینجاست که هیچ‌کدام از این ترور‌ها و قتل‌ها در فواصل اندک، آنچنان که در طول یک سال گذشته رخ داده، انجام نشده بودند. 

فرماندهان جنوب
ساعت ۱۰:۱۵ صبح ۸ ژانویه (۱۸ دی ۱۴۰۲) یک هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی هنگام عبور از روستای مجدل سلم لبنان در جنوب این کشور، در حدود ۲۵کیلومتری مرز با فلسطین اشغالی، به یک خودرو کوچک برخورد کرد.

وسام طویل اولین و عالی‌رتبه‌ترین فرمانده حزب‌الله بود که از زمان آغاز درگیری‌های اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر به دست اسرائیل شهید می‌شد. وسام طویل به‌طور مخفیانه برای شرکت در مراسم تشییع جنازه پسر عمویش به روستای خود سفر می‌کرد. 

ویدئو‌های گرفته شده از صحنه این حمله، یک خودرو خاکستری سوخته را نشان می‌داد که خراش‌های کوچکی ناشی از ترکش در آن دیده می‌شد و نشان‌دهنده حمله دقیقی بود که منجر به حداقل آسیب جانبی شد.

ماه‌ها گذشت تا اسرائیل هدف بعدی خود را انتخاب کرد. هدف بعدی اسرائیل، طالب سامی عبدالله بود. روز سه‌شنبه ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد ۱۴۰۳) اعلام شد اسرائیل در حمله به شهرک جویا در جنوب لبنان، این فرمانده ارشد حزب‌الله را به شهادت رسانده و در جریان آن سه نفر دیگر نیز شهید شده‌اند.

جزئیات دقیق‌تر شهادت او نامشخص است، اما به نظر می‌رسد او در حمله یک هواپیمای بدون سرنشین در جنوب روستایی هدف قرار گرفته است. طالب عبدالله، فرمانده گروه حزب‌الله در منطقه مرکزی نوار مرزی لبنان با فلسطین اشغالی بود و شهادت این فرمانده در خنثی کردن یگان فرماندهی مرکزی جنوب برای اسرائیل مهم بود، چرا که راکت‌های متعدد آنها بسیاری از اشغالگران را آواره کرده بود.

طالب عبدالله، ملقب به ابوطالب حتی ارشدتر از وسام الطویل بود. گفته می‌شود طالب عبدالله پس از گذراندن ماه‌ها در جبهه، در راه بازگشت از میدان نبرد شهید شد.

هدف بعدی، رئیس یگان جنوب غرب بود. این بار یک پهپاد یک وسیله نقلیه را در صور، چهارمین شهر بزرگ لبنان که به عنوان دروازه شمال و جنوب عمل می‌کند و به سمت مدیترانه امتداد می‌یابد، هدف قرار داد. فیلم‌های گرفته شده از صحنه نشان می‌دهد یک وسیله نقلیه در شعله‌های آتش میان دو ساختمان نوساز در یک منطقه مسکونی پرجمعیت فرو رفته است.

شهادت یک فرمانده راستین
یک واحد آپارتمانی در ۳۰ ژوئیه (۹ مرداد ۱۴۰۳) با یک موشک شلیک شده از یک جت اف۱۵، اف۱۶ یا اف۳۵ مورد حمله قرار گرفت و فؤاد شکر، یکی از بنیان‌گذاران شاخه مسلح حزب‌الله شهید شد.

کارشناسان در مورد اینکه آیا محل انفجار و فروریختگی ساختمان نتیجه سلاح‌های پنهان شده در ساختمان بوده یا انفجار‌های ثانویه ناشی از تأسیسات برق، اختلاف نظر دارند.

بنا به گزارش‌ها، عصر همان روز، حدود ساعت ۷ بعد از ظهر، آقای شکر یک تماس تلفنی دریافت کرد که در آن به او گفته شد به آپارتمانش در طبقه هفتم برود. به محض ورود آقای شکر به آپارتمانش، حمله هوایی اسرائیل آن آپارتمان را منفجر کرد. این تماس احتمالاً توسط شخصی صورت گرفته که به سیستم ارتباطات داخلی حزب‌الله نفوذ و آن را هک کرده بود.

آخرین فرمانده ارشد در کادر رهبری نظامی
در ماه سپتامبر، اسرائیل با موجی از حملات خرابکارانه که منجر به انفجار پیجر‌ها و بی‌سیم‌های حزب‌الله شد، هدف قرار دادن حزب الله را افزایش داد.
چند روز بعد یک حمله هوایی دیگر انجام شد، اما نتوانست هدف خود، علی کرکی، فرمانده جبهه جنوبی حزب‌الله را در حمله به زیرزمین یک بلوک مسکونی بکشد.

تا اینکه ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد کرکی نیز در حمله به مقر حزب‌الله به همراه سید حسن نصرالله شهید شده است. ارتش اسرائیل روز جمعه با انتشار توییتی فهرستی از ۱۱ نفر از سلسله مراتب فرماندهی حزب‌الله را که در عملیات‌های مختلف چند ماه گذشته شهید شده‌اند منتشر کرد.

با وجود این، دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد عملیات‌های اسرائیل همچنان ادامه خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه جت‌های جنگنده همچنان مواضع حزب‌الله را در سراسر لبنان هدف قرار می‌دهند، گفت: هنوز تمام نشده، حزب‌الله توانایی‌های بیشتری دارد. این مواضع از سوی مقامات اسرائیلی نشان می‌دهد اگرچه افرادی که در چارت فرماندهی ادعایی صهیونیست‌ها بوده‌اند همگی شهید شده‌اند، اما این رژیم حتی از نام حزب‌الله و هرآن که در این ساختار نظامی سیاسی حضور دارد وحشت دارد. بدون شک حملات اسرائیل به حزب‌الله ادامه خواهد داشت، اما آنچه مسلم است اینکه به‌زودی شاهد ساختار جدیدی از حزب‌الله خواهیم بود که خونخواهی کاروان شهدای راه قدس را شعار اصلی خود قرار خواهد داد.

منبع: روزنامه قدس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۹ مهر ۱۴۰۳
جای خالی حاج قاسم از همیشه بیشتر احساس می شود
گویا با رفتن او شیرازه مقاومت از هم پاشیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۹ مهر ۱۴۰۳
حاج قاسم عزیز شخصیت بزرگی بود اما به یاری خدا خواهیم دید که جای خالی این فرماندهان بزرگ به بهترین شکلی پر خواهد شد با تجربه و توان و جوانی و شادابی بیشتر ان شاالله