سرپرست مرکز بهداشت سیب و سوران گفت: ۱۱۲ مورد حیوان گزیدگی توسط سگ‌های بلا صاحب و سگ گله از ابتدای امسال در این شهرستان گزارش شده است.

مهندس عبدالرب باهورزهی با تاکید بر اهمیت تشخیص به موقع و خطرات بیماری هاری اظهار کرد: حضور سگ‌های ولگرد در شهر و روستا‌ها خطری بزرگ برای دانش آموزان و مردم است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون، ۵۰ درصد موارد حیوان گزیدگی از بین دانش آموزان بوده، که نیازمند برنامه ریزی منسجم بین بخشی برای جلوگیری از افزایش موارد حیوان گزیدگی است.

سرپرست مرکز بهداشت سیب و سوران بیماری هاری را نوعی بیماری خطرناک ویروسی مشترک بین انسان و حیوان عنوان کرد و افزود: این بیماری از طریق گازگرفتن حیوانات مبتلا به انسان و حیوان انجام می‌گیرد و موجب التهاب مغزی حاد و در نهایت باعث مرگ می‌شود.

وی یکی از راه‌های معمول انتقال بیماری در بین حیوانات را از طریق گزش عنوان کرد و گفت: بزاق حاوی ویروس حیوان مبتلا به هاری از طریق زخم و خراش‌ها بهنگام گزش در پوست و عضلات ایجاد می‌شود سبب انتقال ویروس به بدن قربانی می‌شود.

باهورزهی با اشاره به این موضوع که تمامی حیوانات خونگرم پستاندار، چه وحشی و چه اهلی به این بیماری حساس هستند افزود: بسیاری از حیوانات وحشی مانند راکون، خفاش، راسو، میمون، گرگ، خرس، شغال و روباه و همچنین نیز حیوانات اهلی مثل سگ، گربه، اسب، شتر، الاغ و گاو به این بیماری حساس بوده و قادر به انتقال بیماری به انسان و سایر حیوانات هستند.

وی ادامه داد: در صورت گزش توسط حیوانات مشکوک به هاری سریعا با آب و صابون محل زخم به مدت ۱۵ دقیقه شستشو داده و به نزدیکترین مرکز درمان و پیشگیری هاری مراجعه کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار