مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت:از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه ، هزار و ۷۱ مورد حیوان گزیدگی در استان رخ داده است که نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است.

جهانبخش یوسفی گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: سگ ها عامل ۷۶ درصد حیوان گزیدگی در استان هستند و طی سه ساله اخیر حیوان گزیدگی با شیب تندی افزایش یافته و میزان آن در جمعیت شهری هم نسبت به جمعیت روستایی در حال افزایش است؛ به طوری که سال گذشته ۵۹ درصد موارد در جمعیت شهری رخ داده است .

وی افزود: آموزش و فرهنگ سازی جمعیت عمومی در خصوص راههای پیشگیری از گزیده شدن مثل تحریک نکردن سگها، نزدیک نشدن به آنها، همچنین خودداری از غذادهی به سگهای آزاد به منظور کاهش تردد آنها در سطح شهر و روستا، اجرای کامل دستور العمل کنترل جمعیت سگ ها و ساماندهی سایتهای دفع زباله نقش زیادی در کاهش صدمات ناشی از حیوان گزیدگی خواهد داشت.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود:این معاونت به صورت شبانه روزی انجام اقدامات پیشگیری از هاری از جمله شستشوی زخم، واکسیناسیون و یا سرم درمانی را برای همه موارد مواجهه با حیوانات و حیوان گزیدگی انجام داده است.

یوسفی از تامین و توزیع واکسن و سرم مورد نیاز واحدهای پیشگیری و مراقبت هاری تمامی شهرستان ها خبر داد و اضافه کرد: از دیگر اقدامات این حوزه می‌توان به آموزش به تمام موارد حیوان گزیده و مراجعان به واحدهای پیشگیری و مراقبت هاری اشاره کرد.

وی اظهار کرد : برای کنترل بیماری هاری و سایر بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان علاوه بر آموزش و همکاری مردم، لازم است سایر سازمانهای مسئول از جمله استانداری، فرمانداری، شهرداری، محیط زیست، جهاد کشاورزی، دامپزشکی، بخشداری، دهیاری و علوم پزشکی در قالب یک تیم واحد و هماهنگ اقدام کنند، به همین دلیل شعار امسال سازمان جهانی بهداشت بر از بین بردن مرزها و موانع سازمانی برای کنترل هاری متمرکز شده است.

یوسفی افزود: بیماری هاری یک بیماری ویروسی است که به واسطه گاز گرفتگی و انتقال ترشحات آلوده از حیوان هار به انسان منتقل می‌شود.

سال گذشته ۱۸ مورد و در سال جاری تا کنون ۱۳ مورد مرگ ناشی از هاری در کشور رخ داده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار