معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان، گفت: اصلاح الگوی کشت از مهم‌ترین راهکار‌ها برای تامین امنیت غذایی است که با شروع کشت‌های پاییزه در استان باید مورد توجه جدی کشاورزان قرار گیرد.

امیر لاهوتیان گفت: استفاده از بذور ضدعفونی شده و اصلاحی، کود‌های پایه، مبارزه به موقع و اصولی با علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها از دیگر اقدامات ضروری برای تامین امنیت غذایی همدان است.

او با بیان اینکه زراعت، باغبانی و کشاورزی هر استانی، مختصات و و ویژگی‌های خود را دارد گفت: فرضاً استان ما به لحاظ تولید گندم از ظرفیت بالایی برخوردار است به طوری که امسال افزون ۷۰۵ هزار تن گندم در استان تولید شده این در حالی است که ممکن است از نظر سایر جشن‌ها مثل سیب‌زمینی و هندوانه اصلا شرایط کشت را نداشته باشیم یا کمتر داشته باشیم، بنابراین توجه به ساختار‌های الگوی کشت بسیار اهمیت دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان همچنین گفت: استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی (آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

لاهوتیان با بیان اینکه با ظرفیت‌های موجود کشاورزی در استان همکاری کشاورزان از اصلی‌ترین عوامل موفقیت در اصلاح الگوی کشت است، گفت: با استفاده اصولی از منابع پایه تولید، آب و خاک برای آیندگان حفظ شده و اثرات سوئ ناشی از خشکسالی کاهش می‌یابد.

او با بیان اینکه جهاد کشاورزی برنامه تولید بر اساس تنوع محصولات را تا برش شهرستانی تهیه و ابلاغ کرده است، گفت: اصلاح الگوی کشت در دو محور بهره‌وری مناسب ازمنابع آب و خاک و امنیت غذایی خلاصه می‌شود که کشت خود سرانه و خارج از برنامه این دو مسئله را با خطر مواجه می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.