در این مطلب به تعریف مدیران ارشد سامسونگ، گوگل و اپل از عکس‌ها می‌پردازیم.

هر سال شرکت‌های بزرگ فناوری دوربین گوشی‌های هوشمند خود را ارتقا می‌دهند، بااین‌حال می‌دانیم که هر شرکت رویه خودش را طی می‌کند، لنز‌های خاصی به‌کار می‌گیرد و از نرم‌افزار‌ها و ابزار‌های هوش مصنوعی متفاوتی بهره می‌برد. اما اگر چند قدم به عقب برگردیم، می‌توان گفت که جواب این شرکت‌ها به سؤال اساسی و چه بسا فلسفی «عکس چیست؟»، می‌تواند دیدگاه آنها درباره مقوله عکاسی و دوربین را در عصر هوش مصنوعی روشن‌تر کند. در این مطلب به تعریف مدیران ارشد سه شرکت اپل، گوگل و سامسونگ از عکس می‌پردازیم.

باتوجه به اینکه درحال‌حاضر همه ما می‌توانیم به ابزار‌های هوش مصنوعی ویرایش عکس دسترسی داشته باشیم، و هر روزی که می‌گذرد استفاده از آنها نیز ساده‌تر می‌شود، اکنون جواب‌دادن به سؤال‌هایی مثل «عکس چیست؟ آیا ادیت‌های هوش مصنوعی، ماهیت عکس را زیر سؤال می‌برد؟» بیش‌ازپیش دشوار شده است. اما جواب مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری چیست؟

تعریف سامسونگ، گوگل و اپل از مقوله عکس

با سامسونگ شروع می‌کنیم؛ مدیر ارشد بخش تجربه مشتری این شرکت کره‌ای، «پاتریک چومت» (Patrick Chomet)، در ژانویه ۲۰۲۴، به TechRadar درباره مقوله تعریف عکس گفت:

«درواقع چیزی به نام تصویر واقعی وجود ندارد. به محض اینکه از سنسور‌ها به‌منظور ثبت یک چیز استفاده کنید، [آنچه را که می‌بینید]بازتولید کرده‌اید، و این هیچ معنایی ندارد. تصویر واقعی وجود ندارد. می‌توانید با گفتن «من آن عکس را گرفتم» یک تصویر واقعی را تعریف کنید، اما اگر از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی زوم، فوکوس خودکار و صحنه استفاده کرده‌اید، آیا همچنان عکس واقعی است؟ یا همه آن فیلتر است؟ تصویر واقعی وجود ندارد، نقطه پایان.»

نظرات سامسونگ درباره عکس کمی نهیلیستی (هیچ‌انگاری) به نظر می‌آید، اما گوگل نظر دیگری دارد. «آیزاک رینولدز» (Isaac Reynolds)، مدیر محصول گروه Pixel Camera، در ماه آگوست به Wired توضیح داد که تیم پیکسل روی «خاطرات» متمرکز شده است، نه «عکس‌ها»:

«بحث درباره آن چیزی است که شما به خاطر می‌آورید. وقتی خاطره‌ای را این‌گونه تعریف می‌کنید که خطاپذیری در آن وجود دارد، پس می‌توانید یک تداعی واقعی و کامل از لحظه‌ای داشته باشید که درواقع کاملاً جعلی و اشتباه بوده است. کاری که برخی از این ابزار‌های ویرایش [عکس‌ها]انجام می‌دهند این است که به شما کمک می‌کنند یک لحظه را به همان شکلی که در ذهن‌تان ثبت می‌شود، بسازید؛ این وضعیت برای حافظه شما و زمینه کلی‌تر مربوط به شخص شما معتبر و درست است، اما شاید دقیقاً نمایانگر یک میلی‌ثانیه خاص [در دنیای واقعی]نباشد.».

اما دیدگاه کوپرتینویی‌ها درباره عکس و عکاسی چیست؟ «جان مک‌کورمک»، معاون مهندسی نرم‌افزار دوربین اپل، به ورج می‌گوید:

«تعریف ما از چیستی یک عکس این است: عکس یک تجلیل شخصی از چیزی است که واقعاً اتفاق افتاده. آن چیز شاید ساده مانند یک فنجان قهوه باشد که طرح جالبی روی آن قرار دارد، یا اولین قدم‌های فرزندم، یا آخرین نفس والدینم. این چیزی است که واقعاً اتفاق افتاده. چیزی که نشانگر زندگی من است، و چیزی است که شایسته تجلیل است.»

همانطور که می‌بینید، این سه شرکت بزرگ تعاریفی به غایت متفاوت از عکس‌ها دارند. مطمئناً چنین دیدگاه‌های مختلف می‌تواند درنهایت به شیوه‌ای که آنها سخت‌افزار و نرم‌افزار خود را به‌منظور ثبت و نمایش عکس‌ها توسعه می‌دهند، تأثیر بگذارد.

برچسب ها: گوگل ، سامسونگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار