کارشناس مسکن گفت: با اجرای سامانه خودنویس طی یک سال گذشته شاهد کاهش تخلفات در حوزه مسکن هستیم.

سامانه خودنویس یکی از مهم ترین برنامه های دولت به شمار می رود که تاکنون توانسته است بخش زیادی از بار هزینه ها در حوزه اجاره مسکن را کاهش دهد اما همچنان این سامانه نتوانسته است بخشی از نیازهای مسکنی مستاجران را پاسخ دهد و هنوز تا اجرای کامل آن توسط بسیاری از مستاجران فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

بررسی ها نشان داد که‌ در تابستان امسال میزان استفاده از سامانه خودنویس توسط متقاضیان و مستاجران نسبت به ماه های گذشته و سال اول اجرای آن بسیار بیشتر شده بود اما هنوز بسیاری از افراد از وجود این سامانه خبر ندارند و همچنان برخی از مستاجران و مالکان هزینه های گزافی به علت عدم ثبت قرارداد در سامانه خودنویس  پرداخت می کنند.

در همین زمینه مجیدی کارشناس مسکن در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه در حال حاضر بازار مسکن  نیازمند آن است که  از طریق یک سامانه جامع و کامل  سامان دهی شود گفت: در یک سال گذشته بازار مسکن از طریق سامانه خودنویس ساماندهی شده و قمیت ها در بازار به تعادل رسیده است.

وی با بیان اینکه بسیاری تصور می کردند که از طریق سامانه خودنویس کسب وکار مشاوران املاک دچار اشکال می شود گفت: مشاوران املاک هنوز به کار خود ادامه می‌دهند و سامانه خودنویس تأثیری بر وضع معیشت و وضعیت کاری آن‌ها نداشته است.

مجیدی افزود: باتوجه به ثبت رقم افزایش اجاره‌بها در سامانه خودنویس امکان درج رقم‌های بالاتر به حداقل می‌رسد و درصورت عدم رعایت سقف اجاره‌بها، امکان پیگیری تخلف وجود دارد.

 کارشناس مسکن با بیان اینکه سامانه خودنویس تا جایگزین مشاوران املاک شدن خیلی فاصله دارد، اظهار کرد: هنوز مردم برای یافتن مسکن مناسب و بستن قرارداد به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند، اما اگر پیشخوان‌هایی باشد که سوال‌های مردم را پاسخ دهد می‌تواند خیلی کمک کننده باشد.

مجیدی با اشاره به تاثیر سامانه خودنویس برای رعایت قیمت های اجاره و  سقف قیمتی مسکن اظهار کرد:مالکی که بخواهد ملک خود را اجاره دهد با توجه به تورمی که وجود دارد سعی می‌کند قیمتی مشخص کند که به راحتی ملک خود را اجاره دهد، چون درآمد آن شخص از اجاره ملک است حال با سامانه خودنویس علاوه بر رعایت سقف اجاره‌بها هزینه مستاجر و موجر برای تمدید قرارداد  صفرمی‌شود.

به گفته این کارشناس مسکن اگر قرارداد‌ها در سامانه خودنویس درج نشود امکان پیگیری آن‌ها در صورت تخلف سخت می‌شود و موجران در آینده دچار مشکل می‌شوند.

وی ادامه داد: ادامه یافتن اجرای سامانه خودنویس می تواند در آینده یک بازار امنی را برای مستاجران و متقاضیان مسکن فراهم کند.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: مسکن ، بازار مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار