رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت: آگاھی و شناخت باعث ارتقای فرھنگ، ھویت ملی، میھنی و وفاق ملی می‌شود.

فرید جواهرزاده به مناسبت روز جهانی جهانگردی اظهار کرد: سازمان جهانی گردشگری در روز ۲۷ سپتامبر و به مناسبت تاسیس این سازمان، هر سال شعاری را انتخاب می‌کند که شعار سال ۲۰۲۴ «گردشگری و صلح» نیز انتخاب شده است.

وی اضافه کرد: سازمان جهانی گردشگری با این ھدف چنین شعاری را انتخاب کرده است که به استقبال امنیت، صلح و آرامش جهانی حرکت کرده و این روز را مبنایی برای یک صلح پایدار جھانی نیز قرار دهد. روز جهانی گردشگری بیشتر به دنبال این است که نشان دهد سفر چگونه می‌تواند تبادلات فرهنگی و شیوه‌های گردشگری پایدار را به حل مناقشه، آشتی، ثبات اقتصادی و اجتماعی، همزیستی مسالمت‌آمیز و ترویج صلح در سراسر جهان نیز تبدیل کند.

این استاد دانشگاه و کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به اینکه گردشگری صلح نوع جدیدی از گردشگری و به معنای سفر به شیوه‌ای خاص نیست، بیان کرد: در واقع استفاده از گردشگری بیشتر برای کاهش موقعیت‌هایی است که در آنها امکان بروز خشونت و درگیری نیز وجود دارد. در واقع این نوع گردشگری به دنبال توسعه جامعه و رسیدن به صلح از طریق صنعت گردشگری است.

وی با بیان اینکه ھدف گردشگری صلح می‌تواند کاهش ریشه‌ای موقعیت‌‌هایی باشد که خشونت اجتناب ناپذیر تلقی شود و هدف آن ترویج توسعه پایدار و صلح مثبت است، ادامه داد: هنگامی که آدمیان نسبت به موضوعی شناخت کافی نداشته باشند و یا با آن مقابله می‌کنند، پیدا کردن این ریشه‌های مشترک باعث می‌شود که ارتباط متناسب با افراد یک جامعه شکل گیرد. در نتیجه ارتباط، تفاھم، آگاهی و شناخت با سفر کردن ایجاد می‌شود و گردشگری می‌تواند به شناخت ادراک در سطح ملی و بین‌المللی کمک کند و پلی ارتباطی میان جوامع مختلف باشد.

جواهرزاده عنوان کرد: بر این اساس صلح یک زبان جهانی و بین المللی است و این آگاهی و شناخت باعث حفظ آرامش و نوع دوستی می‌شود که می‌تواند به فرآیند خوب و تاثیرگذار در جهان پیرامون ما تاثیرگذار باشد و انسان‌ها در شرایط بهتری به دور از جنگ، خونریزی و خصومت زندگی کنند.

وی با بیان اینکه همگرایی میان جوامع می‌تواند در سطح ملی و بین‌المللی به وجود می‌آید، تصریح کرد: دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور، به شدت به صلح، همگرایی ملی و بین‌المللی تاکید دارند و در سخنان خود بارها به این دغدغه اشاره داشته‌اند. وفاق ملی که شعار دولت چهاردھم است، بر ایجاد ارتباط و تعامل داخلی نیز مبتنی است.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران خاطرنشان کرد: ایرانیان از اقوام، جوامع، زبان و گویش‌‌های محلی مختلفی برخوردار هستند که در کنار هم سرزمینی به نام ایران را تشکیل می‌دهند و پیدا کردن ریشه‌های مشترک اقوام ایرانی خود می‌تواند به توانایی، تحمل و تفاوت‌ها منجر شود و ایرانیان را به جهت اینکه می‌توانیم ادراک لازم را از هم داشته باشیم، قدرتمندتر خواهد کرد؛ بنابراین یک فضای کامل و مشخصا از روی آگاھی و شناخت است که می‌تواند به عِرق ملی ما کمک کند و باعث ارتقای فرهنگ، هویت ملی و وفاق ملی شود.

جواهرزاده ادامه داد: همچنین شعار «گردشگری و صلح» می‌تواند در سطح ملی به وفاق، همراهی و مودت میان ایرانیان نیز کمک کند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار