مرحله نخست مرکز بین المللی آموزش علوم و فناوری هسته‌ای در منطقه هسته‌ای شهید آیت الله رئیسی اصفهان افتتاح شد.

باحضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هدف از راه اندازی این مرکز را آموزش جامع علوم و فناوری هسته‌ای با بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساعت در سال در سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی بیان کرد و گفت: این مرکز شامل زیرساخت‌های متنوعی همچون رآکتور‌های تحقیقاتی، مینیاتوری، آب سنگین صفر قدرت و آب سبک ریز بحرانی و مدار‌های آزمون ترمو هیدرولیکی و آزمایشگاه‌های فیزیک و مهندسی هسته‌ای است. 


محمد اسلامی افزود: کارگاه‌های متنوعی در این مرکز همچون کارگردانی و فیزیک رآکتور‌های تحقیقاتی، رادیوگرافی نوترونی، آنالیز به روش فعال سازی نوترونی، حفاظت در برابر اشعه ویژه تاسیسات هسته‌ای و مراکز پزشکی و انواع کد‌های هسته‌ای در زمینه‌های نوترونیک و حوادث در سطح ملی و بین‌المللی قابلیت اجرا دارد.

یکی از مهم‌ترین اولویت‌های آموزشی مرکز بین‌المللی آموزش علوم و فنون هسته‌ای توانمندسازی دانشجویان بورسیه جذب شده در صنعت هسته‌ای براساس آخرین استاندارد‌های بین‌المللی پیش از ورود به صنعت هسته‌ای است.


همچنین ارایه آموزش‌های تخصصی به دانشجویان، دانش آموختگان و کارشناسان صنعت هسته‌ای کشور و دیگر کشور‌ها با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دیگر کارکرد‌های این مرکز خواهد بود.


مرحله دوم این مرکز مربوط به تکمیل برخی آزمایشگاه‌ها زمستان امسال و فاز سوم شامل بهره‌برداری از شبیه‌ساز مقیاس‌کامل نیروگاه اتمی بوشهر و خوابگاه مرکز نیز نیمه دوم سال ۱۴۰۴ بهره‌برداری خواهد شد.


همچنین باحضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نخستین کارگاه آموزش اندازه‌گیری متغیر‌های ترمو هیدرولیکی با استفاده از مدار‌های آزمون و همچنین دوره آموزش محاسبات نوترونیک قلب رآکتور راه اندازی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار