مجله «گواه» تازه‌ترین اثر تاریخ‌نگاری انقلاب مرکز اسناد انقلاب اسلامی به منظور تبیین تاریخ انقلاب اسلامی ایران با رویکرد‌های مختلف و متنوع است.

میثم قهرمان، عضو هیئت علمی مرکز اسناد انقلاب اسلامی درمورد رونمایی از مجله «گواه» در این مرکز بیان کرد: نشریه «گواه» متعلق به مرکز اسناد انقلاب اسلامی است. مرکز اسناد یکی از مراکز مهم تاریخ‌نگاری کشور و بدون تردید، مهم‌ترین مرکز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که رسالت آن، تبیین تاریخ انقلاب اسلامی با هدف احیای گفتمان انقلاب اسلامی در جامعه است.

عضو هیئت علمی مرکز اسناد انقلاب اسلامی اظهار کرد: اگر ما این موضوع را بپذیریم که در زمینه تبیین تاریخ انقلاب اسلامی تاکنون با کاستی‌هایی روبرو بوده‌ایم و آن‌طور که باید و شاید، چه در سطح نخبگانی و چه در سطح مسئولین و حتی فضای دانشگاهی و علاقه‌مندان به حوزه علوم انسانی و عموم جامعه، نتوانستیم گفتمان انقلاب اسلامی را بسط دهیم و آن را ترویج نکرده‌ایم و کاستی‌هایی بوده که با شرایط ایده‌آل خود فاصله داریم، می‌توانیم ریشه آن را پیدا کنیم و آن، تبیین تاریخ انقلاب اسلامی است. چون فهم و مفاهیم با رویداد‌ها گره خورده‌اند و از آن طرف، رویداد‌ها را بدون مفاهیم نمی‌توان توضیح داد؛ چراکه دو روی یک سکه به شمار می‌آیند. این جاست که باید نقش مهم تبیین تاریخ انقلاب اسلامی را در شکل دهی فهم‌ها توضیح داد و جایگاه آن را مشخص کرد. 

قهرمان گفت: با فرض این که کاستی‌هایی در این زمینه وجود داشته است به نظر می‌رسد هم در قالب ارائه مطالب و هم در محتوا باید یک نوآوری‌هایی و بازنگری‌هایی داشته باشیم که دقیقاً در همین نقطه است که باید انتشار نشریه را به فال نیک گرفت. زیرا هم در تغییر در قالب ارائه مطالب و هم در محتوا نوآوری صورت می‌گیرد.

او تصریح کرد: ما در رابطه با تبیین تاریخ انقلاب اسلامی با مسائلی روبرو هستیم؛ مسائلی که نوظهور هستند و در قالب اسناد در جامعه منتشر می‌شوند و گاهی با رویکرد سیاسی هستند و برای جهت‌دهی به افکار منتشر می‌شوند. 

سابق بر این در مراکز پژوهش تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی بیشتر به طرح‌های پژوهشی و کتاب پرداخته می‌شد که بعضاً چاپ آنها خیلی طول می‌کشد ولی قالب نشریه امتیازی دارد و این است که فصل‌نامه است و فصل به فصل و تقریباً در همان بازه زمانی منتشر می‌شود و این اتفاق در مراکز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی، کم رخ داده است. هرچند که سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستند ولی مخاطب نشریه خاص و تخصصی نخبگان است و قالب نشریه به ما این امکان را می‌دهد که بتوانیم اسناد و گفتگو‌های خودمان را به موقع منتشر کنیم و این نوآوری برای مرکز اسناد انقلاب اسلامی در قالب یک نشریه ضروری بود. 

عضو هیئت علمی مرکز اسناد انقلاب اسلامی افزود: نشریه‌ها معمولاً جریان‌سازی بیشتری داشته که مبدع یک رویکرد‌های نو بوده‌اند. ما در مرکز اسناد انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیده‌ایم که در تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی به منظور تبیین تاریخ انقلاب اسلامی ایران باید سراغ رویکرد‌های مختلف متنوعی رفت و در مجله این اتفاق می‌افتد و تلاش ما بر این است که با نشریه «گواه» این اتفاق بیفتد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار