معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: صنعت چاپ در استان تا حدودی گمنام مانده‌ است و بسیاری از دستگاه های اجرایی سفارشات چاپی خود را در خارج استان انجام می دهند.

عیسی فلاحی در هفتمین جشنواره صنعت چاپ و تجلیل از فعالان حوزه چاپ و نشر کردستان بیان کرد : فعالیت صنعت چاپ آنگونه که باید در جامعه دیده نشده است و از دستگاه های اجرایی استان انتظار می رود در راستای حمایت از صنعت چاپ و نشر استان، سفارشات و کارهای چاپی خود را به چایخانه‌های استان بسپارند

وی بیان کرد : صنعت چاپ و نشر استان نیازمند بیشتر دیده شدن است و مسائل و مشکلات فراوانی در حوزه صنعت چاپ و نشر استان وجود دارد،در دوران کرونا فعالیت‌های چاپی دچار رکود شد و پس از آن نیز بین اهالی چاپ و فرهنگ استان تا حدودی فاصله است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، فرسوده بودن دستگاه‌های چاپی را یکی دیگر از مشکلات فعالان چاپ و نشر اعلام کرد و گفت: بالا بودن هزینه مواد از دیگر مشکلاتی است که حوزه صنعت چاپ و نشر استان را با رکود مواجه کرده است.

فلاحی گفت: توسعه فرهنگی در هر منطقه‌ای، نیاز به زیرساخت‌هایی دارد و صنعت چاپ از مهمترین زیر ساختهای توسعه فرهنگی هر شهر و کشور است.

وی بیان کرد : همراهی و همدلی میان فعالان صنعت چاپ و نشر ضعیف شده است و ما هر ساله برای این روز جشنواره و مراسم هایی را برگزار کرده ایم و کارگاه ها و دوره های آموزشی در عرصه صنعت چاپ برگزار کرده ایم اما آنگونه که باید از آن استقبال نشده است.

فضای دیجیتال لطماتی بر بدنه چاپ وارد کرده است

رئیس اتحادیه چاپ ‌ونشر کردستان نیز در این آیین با بیان اینکه تلاش هایی برای ساماندهی صنعت چاپ در استان انجام شده است، گفت: صنعت چاپ صنعتی مظلوم است و فضای دیجیتال لطماتی بر بدنه چاپ به ویژه چاپ کتاب وارد کرده است.

شهاب ناصری افزود بخش دولتی از صنعت چاپ و نشر استان حمایتی نکرده است و از مسئولان ادارات فرهنگی بویزه فرهنگ و ارشاد انتظار داریم در جلسات شورای اداری استان از دستگاه های اجرایی بخواهند حداقل سفارشات چاپی خود را در استان انجام دهند و با این کار تا حدودی از فعالان این صنعت حمایت کنند.

در حال حاضر ۷۴ چاپخانه در عرصه چاپ افست و دیجیتال در سطح استان فعال است.

برچسب ها: صنعت چاپ ، چاپ ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار