رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان از تحصیل ۱۷۵ دانشجو در رشته مهندسی بهداشت محیط در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای آموزشی و پژوهشی خبرداد.

رضا رضایی بیان کرد: فعالیت گروه آموزشی رشته مهندسی بهداشت محیط این دانشکده از سال ۱۳۷۰ با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی شروع و در سال ۱۳۸۰ مقطع کارشناسی و از سال ۱۳۸۹ مقطع کارشناسی ارشد این رشته راه اندازی شد.

وی افزود : همچنین در سالیان اخیر با حمایت ریاست و مدیران دانشگاه و نیز تلاش مدیران و هیئت علمی دانشکده، با ایجاد زیر ساخت ها و استانداردهای لازم به لحاظ نیروی انسانی، تجهیزات آزمایشگاهی و فضای فیزیکی، موافقت پذیرش دانشجو در مقطع دکترای آموزشی بهداشت محیط و کارشناسی ارشد رشته مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست(HSE ) انجام و اولین دوره دانشجویان این دو رشته در سال جاری مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان به تشریح رشته مهندسی بهداشت محیط پرداخت و اظهار کرد: دانشجویان این رشته به صورت تئوری و عملی واحد های تخصصی مرتبط با حوزه مهندسی و بهداشت آب و فاضلاب(شیمی، میکروبیولوژی، تصفیه، طراحی، پایش و ...)، کنترل آلودگی هوا، مدیریت پسماند، بهداشت مواد غذایی، بهداشت محیط بیمارستان را آموزش می‌بینند.

رضایی اضافه کرد: این دانشجویان با حضور در فیلدهای تخصصی مرتبط در دوره کارآموزی مهارت های لازم را کسب می نمایند تا در نهایت بتوانند اثرات آلاینده های محیطی را بر سلامت شناسایی و اقدامات پیشگیرانه را اعمال نمایند.

وی به فعالیت فارغ التحصیلان این رشته پرداخت و افزود: دانش آموختگان رشته بهداشت محیط می‌توانند در حوزه های مختلف وزارت بهداشت از جمله دانشگاه های علوم پزشکی ( واحد های آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی) به فعالیت میپردازند.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: بعلاوه فارغ التحصیلان این رشته می توانند در سایر سازمان ها و ارگان های دولتی مرتبط از جمله شرکت های آب و فاضلاب، شهرداری ها، سازمان محیط زیست، صنایع مختلف و بخش های خصوصی به عنوان پیمانکار و مشاور در حوزه های مختلف مرتبط با آب و فاضلاب، کنترل آلودگی هوا و مدیریت پسماند مشغول به کار شوند.

 رضایی از فعالیت هشت نفر عضو هیئت علمی مجرب( ۲ نفر استاد، سه نفر دانشیار، ۲ نفر استادیار و یک نفر مربی) و چهارنفر کارشناس تخصصی در گروه بهداشت محیط دانشکده بهداشت خبر داد.

 

وی افزود: اعضای این گروه علاوه بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی با عضویت فعال و تاثیر گذار در کارگروه های مختلف استانی از جمله کارگروه کیفیت آب شرکت آب منطقه ای، کارگروه پژوهشی شرکت آب و فاضلاب، گروه کاری سلامت و امنیت غذایی استانداری و همچنین راه اندازی آزمایشگاه های تخصصی آب و مواد غذایی در راستای مسئولیت پذیری و پاسخگویی اجتماعی به ایفای نقش می پردازند.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پایان با اشاره به شعار فدراسیون بین اللملی بهداشت محیط در سال ۲۰۲۴ تحت عنوان "ایجاد جوامع تاب آور از طریق کاهش خطر و بلایا و تغییر اقلیم و سازگاری با آنها" اظهار کرد: اثرات تغییر اقلیم بر سلامت از مسائل بسیار مهم روز دنیا می باشد که بسیاری از این اثرات در حوزه رشته بهداشت محیط قابل مطالعه، پیشگیری و یا سازگاری می باشد.

رضایی ادامه داد: از جمله تغییرات اقلیمی موثر برسلامت عمدتا در حوزه های کمی و کیفی آب، غذا، آلاینده ای هوا از جمله ذرات معلق، آفات و ناقلین بیماریها، مهاجرت های اقلیمی ، نمود پیدا می نماید که هریک به نوعی به تخصص رشته بهداشت محیط مرتبط می باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار