رئیس اداره گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، گفت: فعالان حوزه میراث فرهنگی و دستگاه‌های متولی به جهت تشکیل کارزار ثبت جهانی مجموعه زندیه اقدام کنند.

علی نیری گفت: یکی از راهکار‌های جذب گردشگر به ویژه در حوزه بین‌الملل آثاری است که به عنوان ثبت جهانی از آنها یاد می‌شود و می‌توان گفت بخش عظیمی از گردشگران حرفه‌ای که می‌توانند آورده اقتصادی بسیار خوبی برای کشور داشته باشند، بازدید از آثار ثبت شده جهانی را به عنوان اولویت بازدید خود قرار می‌دهند.

او افزود: شیراز و استان فارس از دیرباز تاکنون، خواستگاه و مقصد اصلی گردشگران بوده است و با بیشترین آثار جهانی و ملی ثبت شده‌ای که دارد می‌توان از این موضوع به عنوان یک برند و مزیت استفاده کرد.

 رئیس اداره گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، تصریح کرد: یکی از آثار تاریخی که در شهر شیراز به عنوان گنجینه‌ای از آثار همواره مورد توجه گردشگران بوده است، مجموعه زندیه است که از منظر اقتصادی، شهرسازی و هم از منظر تعاملات اجتماعی، فرهنگی و مذهبی کارکرد‌های بسیار ارزشمندی داشته و دارد. اما متاسفانه تاکنون این مجموعه ارزشمند به ثبت جهانی نرسیده است.

نیری خاطر نشان کرد: حوزه گردشگری شهرداری شیراز طی سال‌های گذشته در چند نوبت کمپین «ثبت مجموعه وکیل الرعایا» را راه اندازی کرد و در نمایشگاه‌های گردشگری سال ۹۹ و ۱۴۰۲ که به میزبانی شیراز و تهران برگزار شد، با راه‌اندازی این کمپین بسیاری از وزرا، معاونین و همکاران حوزه میراث و گردشگری کشور این کمپین را امضا و حمایت کردند.

او ادامه داد: موضوعی که وجود دارد این است که ثبت مجموعه زندیه باید به عنوان مطالبه‌ای ملی از سوی فعالان حوزه گردشگری و فعالین حوزه رسانه بر روی آن کار شود و انتظار داریم با مشارکت همه فعالان این حوزه و مطالبه گری گسترده‌ای که شکل میگیرد، پرونده ثبت جهانی مجموعه زندیه برای سال آینده در دستور کار یونسکو قرار گیرد تا این مجموعه تاریخی ارزشمند همچون مجموعه هگمتانه ثبت جهانی شود.

رئیس اداره گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اضافه کرد: سازمان در پیشبرد این موضوع در حوزه تولید محتوا به صورت مکتوب و رسانه‌ای تلاش بسیاری داشته و این روند نیز هنوز در جهت معرفی بیشتر مجموعه زندیه ادامه دارد.

نیری بیان کرد: برگزاری دوره‌های متعدد شیراز شناسی و شیراز پژوهی، برگزاری تور‌های گردشگری با محوریت مجموعه زندیه، برگزاری بیش از هزار تور به صورت حرفه‌ای در سال جاری به جهت آشنایی و بازدید شهروندان و گردشگران با این مجموعه، برخی از فعالیت‌های انجام شده در خصوص معرفی و تلاش برای ثبت جهانی مجموعه زندیه بوده است.

او ضمن تبریک ویژه به مردم کشورمان و هموطنان همدانی در خصوص ثبت مجموعه هگمتانه، افزود: امیدواریم در نوبت بعدی پرونده زندیه برای ثبت جهانی به شور گذاشته شود و در این راستا شهرداری در حوزه گردشگری برای تبیین این مهم از هیچ کمک و مشارکتی دریغ نخواهد کرد و انتظار داریم فعالان حوزه میراث و گردشگری جهت تشکیل کارزار تلاش کنند و وزرات میراث فرهنگی، سازمان‌های تابعه استانی، استانداری فارس و سایر نهاد‌ها کمک کنند تا هم افزایی لازم برای ثبت جهانی مجموعه زندیه صورت پذیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار