مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی مدعی شده‌اند آمریکا در حال کار بر روی یک طرح جدید برای برقراری آتش‌بس موقت بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان است.

پایگاه آکسیوس در گزارشی مدعی شده ابتکار جدید کاخ سفید ممکن است همین چهارشنبه اعلام شود.

مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی که اشاره‌ای به نام آنها نشده مدعی شده‌اند که طرح جدید شامل مفادی برای توقف موقت درگیری‌ها در لبنان و از سرگیری مذاکرات بر سر توافق آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا است. 

رایزنی بر سر این طرح بعد از گفت‌وگوی جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با همتای اسرائیلی‌اش «ران درمر» در روز دوشنبه آغاز شده است. 

یک مقام آمریکایی و یک مقام اروپایی ادعا کردند طی دو روز گذشته آمریکا درباره این طرح با فرانسه، اسرائیل، لبنان و چند کشور دیگر عربی مشورت کرده است. 

یک مقام آمریکایی تأیید کرد: «ما داریم با چندین کشور بر سر طرحی برای راهکار دیپلماتیک برای منطقه شمال همکاری می‌کنیم.»

یک مقام اسرائیلی گفته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای رایزنی بر سر این طرح چراغ سبز نشان داده است. 

آکسیوس مدعی شده هدف کاخ سفید رسیدن به یک آتش‌بس موقت است که بتواند فضا را برای یک توافق دیپلماتیک گسترده‌تر جهت جلوگیری از جنگ در سطح فراگیر، بازگشت ساکنان دو طرف مرز به خانه‌هایشان و دادن شتاب بیشتر به مذاکرات آتش‌بس غزه مهیا کند. 

یک منبع در گفتگو با آکسیوس مدعی شد: «اگر حماس ببیند که حزب‌الله به مذاکرات دیپلماتیک فرصت می‌دهد این مسئله می‌تواند یحیی سینوار را به سمت حرکت به سمت توافق ترغیب کند.»

جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته گفته بود که دولت بایدن تنش‌زدایی بین اسرائیل و لبنان را امکان‌پذیر می‌داند. 

تحلیلگران می‌گویند میان مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در بسیاری از پرونده‌ها از جمله مسائل لبنان و جنگ غزه نوعی تقسیم کار وجود دارد.

مطابق این تحلیل، در این تقسیم کار صهیونیست‌ها مسئول انجام اقدامات خرابکارانه و تهدید‌های نظامی و توسل به زور نظامی هستند در حالی که آمریکایی‌ها وظیفه دعوت به دیپلماسی و دعوت به حضور در میز مذاکرات را بازی می‌کنند. 

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی چند روز پیش خود تصریح کرد هدف آمریکا و رژیم صهیونیستی این است که حزب‌الله از حمایت از غزه دست بردارد. او تأکید کرد که این خواسته محقق نخواهد شد.

صبح چهارشنبه حزب‌الله لبنان اقدام به شلیک یک موشک سطح به سطح به سمت تل‌آویو کرد. این دوربردترین موشکی است که این گروه لبنانی به سمت اسرائیل شلیک کرده است. 

حزب‌الله گفته بود این حملات را به تلافی اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در منفجر کردن دستگاه‌های پیجر و واکی تاکی به سمت مقر موساد انجام داده است. حمله حزب‌الله باعث به صدا درآمدن تمامی هشدار‌های آژیر خطر در سراسر تل‌آویو شد. 

دولت آلمان روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته از شهادت مجموعا ۳۷ نفر و زخمی شدن صد‌ها نفر دیگر بر اثر انفجار وسایل ارتباطی در نقاط مختلف لبنان خبر داد. 

سازمان ملل متحد استفاده رژیم صهیونیستی از دستگاه‌هایی که غیرنظامیان هم از آنها استفاده می‌کنند به عنوان سلاح را محکوم کرده است. 

«ولکر تورک»، مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد انفجار دستگاه‌های ارتباط رادیویی در نقاط مختلف لبنان را نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

او در بیانیه‌ای چهارشنبه هفته گذشته گفت: ««حمله همزمان به هزاران نفر اعم از غیرنظامیان یا اعضای گروه‌های مسلح بدون داشتن علم نسبت به تملک دستگاه‌ها، مکان آنها و وضعیت محیط اطراف آنها در زمان انجام حمله نقض قانون حقوق بشر بین‌المللی و در مواردی قانون حقوق بشردوستانهٔ بین‌المللی است.»

حزب‌الله لبنان از روز ۸ اکتبر برای اعلام همبستگی با فلسطینی‌ها مواضع رژیم صهیونیستی را هدف حملات خود قرار داده است. 

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصار‌های مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستا‌ها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آنها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار