معاون دادگستری کرمان گفت: کاهش ۲۱ درصدی سرقت در شهرستان سیرجان نشان از اثربخش بودن تلاش‌ها در زمینه پیشگیری از وقوع جرم دارد.‌

سید مهدی قویدل در چهارمین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم سرقت در شهرستان سیرجان که با حضور رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب سیرجان و مسئولان اجرایی، امنیتی و نظامی شهرستان برگزار شد، گفت: پایش تصویری و تجهیز اصناف و مراکزمهم به دوربین‌های مدار بسته از ضروریات است و شهرداری نیز باید نسبت به پوشش تمام معابر و اماکن عمومی اقدام کند.

وی تصریح کرد: اماکن دولتی و خصوصی نیز بایستی به صورت کامل مجهز به پایش تصویری شوند و لازم است رسانه‌ها در آگاه سازی و هشدار‌های اطلاع رسانی همکاری کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در این جلسه انجام تعامل و همگرایی دستگاه‌های نظامی_ اجرایی، فرهنگی_ اجتماعی و بخش خصوصی و ظرفیت مردمی سیرجان را قابل ستایش دانست و گفت: این انسجام، عامل مهمی در پیشبرد اهداف پیشگیرانه در این حوزه قضایی بوده است.

وی افزود: اقدامات و برنامه‌های شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان سیرجان برابر قانون اجرا و به صورت هدفمند مدیریت و آسیب‌ها و مشکلات احصا و رفع شده است.

قویدل بیان داشت: شهرستان سیرجان با برگزاری ۱۰ جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم و ۸۰ مصوبه از شهرستان‌های فعال و پیشرو در عرصه پیشگیری از وقوع جرم است و از این حیث برنامه‌های پیشگیرانه مستمر، منظم و دقیق اجرا می‌شود.

وی گفت: شورای تامین یک شورای خاص و امنیتی است و شورای پیشگیری در شهرستان که با حضور تمام مسئولان برگزار می شود از جایگاه خاص و ویژه‌ای برخوردار است، چرا که وظایف پیشگیرانه در بین ۲۴ دستگاه تقسیم شده است.

این مقام قضایی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های قانونی دستگاه قضائی و نقش مطالبه گرایانه، پیگیری احقاق حقوق مردم و پیشگیری از آسیب‌ها در شورای پیشگیری از وقوع جرم قابلیت طرح، اجرا و پیگیری دارد و پیشگیری در صورتی اثرگذار است که همراه با پیگیری باشد.

وی تصریح کرد: کارگروه‌های تخصصی ذیل شورای پیشگیری از وقوع جرم زمینه ساز دستور کار کاربردی این شورا به شمار می‌رود و تمام موضوعات اولویتی آسیب‌ها و جرائم قابلیت پیگیری دارد.

قویدل محور‌ها و ابعاد ۵ گانه پیشگیری از سرقت را بیان کرد و گفت: وظایف دستگاه‌ها برابر دستورالعمل شورای امنیت کشور مشخص و تقسیم کار ابلاغ شده است.

وی افزود: چنانچه این دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ها اجرا شود، چالش‌ها نیز خود به خود رفع خواهند شد.

 قویدل تصریح کرد: در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر بایستی با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود، برای جمع آوری و ساماندهی اتباع غیرمجاز آمایش و پایش صورت بگیرد.

وی بیان داشت: باید با به وکارگیری اتباع غیرمجاز در اصناف برابر قانون برخورد شود و این موضوع در دستور کار نهاد‌های متولی قرار بگیرد.

این مقام قضایی بیان کرد: جمع آوری محکومین متواری و اقدام در زمینه جلب شدگان نیز در دستورکار قرار گیرد و همچنین استفاده از ظرفیت‌ها و تاسیسات قانونی و پابند الکترونیک نیز مورد تاکید می‌باشد.

وی گفت: حصارکشی باغات به صورت تجمیعی و مجهز به پایش تصویری در طول سال از جرائم علیه باغداران پیشگیری خواهد کرد و این موضوع مورد تاکید قرار دارد و جهاد کشاورزی مکلف است در این خصوص نیز اقدام کند.

قویدل در ادامه سایر جرائم اولویتی و کاهش‌های صورت گرفته را برابر سیستم مدیریت پرونده بیان و تصریح کرد: هر کدام از جرائم ضرب و جرح عمدی و تخریب به ترتیب ۹ و ۶ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: همچنین وضعیت ترانزیت محموله‌های صنعتی و معدنی، حجم تردد کامیون‌ها و اختصاص دستگاه توزین از ضروریاتی است که بایستی دادستان شهرستان در این زمینه نیز ورود کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار