زنجان دارای ظرفیت‌های متعدد در حوزه گردشگری است درحالیکه زیرساختها و فعالیت واحدهای تاسیسات گردشگری، هتل‌ها و اقامتگاهای رسمی آن جوابگوی مسافران نیست.

گردشگری و مسافرت از ابعاد مختلف دارای اهمیت است که علاوه بر آرامش روانی و تقویت روحیه هر فرد سلامت جسم را نیز به دنبال دارد از همین رو مسافرت و گردشگری از سوی روانشناسان نیز به همه افراد جامعه توصیه می شود.

گردشگری همچنین از بُعد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز برای جوامع اهمیت زیادی دارد به طوریکه در سالهای اخیر برای بسیاری از کشورها به یکی از منابع مهم درآمدزایی تبدیل شده است و از آن به عنوان صنعت یاد می‌شود، چراکه گردشگری موجب رونق و پویایی اقتصاد و افزایش رفاه اجتماعی می شود.

از این رو، شمار گردشگران هر کشوری با رشد و توسعه آن رابطه مستقیم دارد و مناطق گردشگرپذیر دارای اشتغال و رونق اقتصادی بیشتر و توسعه یافته‌تر هستند.

وجود زیرساختهای لازم و برخی شاخص ها برای جذب گردشگر دارای اهمیت بالایی است که از آن جمله آب و هوای مناسب،‌ راههای دسترسی جاده‌ای،‌ ریلی و هوایی،‌ هتل ها،‌ مهمانسراها و محل های اسکان مناسب و جاذبه های تاریخی و تفریحی است که می تواند از مولفه های ترغیب مسافران برای سفر به هر منطقه و اقامت در آن باشد.

رونق صنعت گردشگری زنجان در گرو تقویت زیرساخت‌ها

سیاستگذاران و تصمیم گیران کشور نیز با علم و آگاهی به این امر و با فراهم کردن بسترهای لازم،‌ مرمت آثار تاریخی و راه اندازی مراکز تفریحی و خرید به دنبال رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران هستند و رشد این بخش به خصوص طی سالهای اخیر نشان دهنده، اقدامات و فعالیت های موثر در این بخش است.

زنجان، یکی از استانهای غنی کشور به لحاظ فرهنگی، وجود آثار تاریخی و آب و هوای مناسب به خصوص در فصل تابستان است و طی سالهای اخیر اقدامات مفیدی در این حوزه انجام شده که راه اندازی تاسیسات اقامتی و گردشگری، بومگردی ها، ساخت هتل و مهمانپذیر، احداث مجتمع های رفاهی و خدماتی بین راهی و ایجاد مجموعه های تفریحی با ارایه خدمات غذایی و سفره خانه‌های سنتی از جمله این فعالیتهاست و با ایجاد برخی بسترها و امکانات رفاهی طی سالهای اخیر شاهد حضور و افزایش زمان ماندگاری گردشگران در استان هستیم.

به رغم وجود برخی زیرساختها و تامین امکانات رفاهی و با توجه به وجود ظرفیت ها و پتانسیل های بالا به نظر می رسد تا رسیدن به نقطه قابل قبول و مطلوب در این حوزه فاصله بسیاری وجود دارد که نیازمند همت مسوولان و متولیان استان به ویژه مدیران حوزه میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری است.

از سوی دیگر لازمه رفع موانع حضور گردشگر و تامین مطالبات اولیه برای ایجاد رغبت در مسافران، ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت های لازم از سوی بخش دولتی است.

خبرنگار ایرنا استان زنجان با توجه به فرارسیدن روز صنعت گردشگری به ظرفیتها، امکانات و زیرساخت های حوزه گردشگری استان نگاهی انداخته است.

رونق صنعت گردشگری زنجان در گرو تقویت زیرساخت‌ها

هتل‌ها و مراکز اقامتی زنجان جوابگوی گردشگران در اوج سفر‌ها نیست

معاون گرشگری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان با بیان اینکه اسکان گردشگر یکی از موضوعات مهم در جذب و افزایش زمان ماندگاری مسافر است،‌ گفت: در زمان حاضر نبود هتل به تعداد کافی و نداشتن هتل پنج ستاره یکی از مشکلات بخش گردشگری استان زنجان است.

داود آبیان افزود: این بخش در حوزه گردشگری استان طی سالهای گذشته مغفول مانده و دچار عقب ماندگی هایی است که باید با تدبیر و تمرکز بر آن جبران شود.

وی با بیان اینکه این حوزه نیازمند اقدامات آگاهانه با شناسایی ظرفیت ها و منابع موجود و تقویت زیرساختهاست، اظهار داشت: هم اکنون تنها یک هتل چهار ستاره در استان فعال است که جوابگوی نیاز مسافران به خصوص در ایام اوج سفرهای تابستانی نیست.

آبیان به حضور پرتعداد مسافران در مناسبت های خاصی همچون برگزاری همایش ها و جشنواره های مختلف از جمله جشنواره آش و مسابقات ورزشی اشاره کرد و ادامه داد: ایجاد محل اسکان مناسب برای بهره مندی مسافران به عنوان اولین نیاز آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اعمال تشویق و امتیازات ویژه برای سرمایه گذاران در حوزه زیرساختهای گردشگری در استان زنجان، خاطرنشان کرد: صدور پروانه ساخت هتل با اعمال تخفیف نزدیک به ۱۰۰ درصد از جمله برنامه های استان در این بخش است.

آبیان با بیان اینکه گردشگری سلامت و مذهبی در استان زنجان طی سالهای اخیر تقویت شده است، گفت: برگزاری دسته عزاداری حسینیه اعظم در هشتم محرم و زینبیه اعظم در ۱۱ محرم شهرت بین المللی یافته است و این امر موجب افزایش سفرها حتی از خارج کشور به زنجان می شود.

وی با بیان اینکه گردشگران مذهبی در قالب تورهایی در مراسم‌هایی چون روضه، سینه‌زنی، پخت آش نذری، نخل‌برداری و آیین تعزیه زنجان حاضر می شوند، افزود: امسال مراسم عزاداری حسینه و زینبیه اعظم زنجان از ۱۰ کشور شامل لبنان، عراق، بحرین، امارات، ترکیه، افغانستان، پاکستان، یمن، هندوستان و عربستان و ۱۸ استان کشور مهمان داشت.

آبیان تاکید کرد:‌ اسکان و ارایه دیگر خدمات رفاهی برای این گردشگران در سالهای اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته است ولی به رغم برنامه ریزی ها و ارایه تسهیلات برای سرمایه گذاران در این خصوص هنوز مشکلاتی باقی است که برای پوشش این نقاط ضعف بر ایجاد مراکز اقامتی بومگردی متمرکز شده ایم چون ظرفیت بومگردی های کنونی استان در روزهای تعطیل و پایانی هفته به طور کامل اشغال می شود.

آبیان شمار تخت هتل ها و مراکز رسمی اقامت مسافر در زنجان را در زمان حاضر یک هزار و ۳۰۰ تخت بیان کرد و یادآور شد: این تعداد تخت نیاز مسافران به خصوص در ایام اوج سفرها به استان را تامین نمی کند.

رونق صنعت گردشگری زنجان در گرو تقویت زیرساخت‌ها

لزوم جبران عقب ماندگی ها در زیرساختهای گردشگری

استاندار زنجان نیز گردشگری را بخش فراموش شده و مغفول مانده در این استان دانست و گفت:‌ برای جبران عقب ماندگی ها در این بخش باید از تمامی فرصت ها و ظرفیت ها استفاده کرد.

محسن افشارچی شناسایی و معرفی ظرفیت های گردشگری را موجب پویایی این صنعت و رشد و توسعه دیگر بخش‌ها بیان کرد و افزود:‌ زنجان با کمبود هتل و اقامتگاههای مناسب مواجه است که باید در این خصوص برنامه ریزی مناسب و اصولی انجام شود.

وی تاکید کرد: جذب سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان باید از سوی دستگاه‌های متولی به خصوص شهرداری مورد توجه جدی قرار گیرد و در اولویت باشد.

افشارچی به شعار "‌ زنجان میزبان مهربان "‌ اشاره کرد و گفت: لازمه تحقق این شعار،‌ توجه به زیرساختهای گردشگری از جمله ارایه خدمات رفاهی و اسکان مناسب مهمانان است.

تکمیل ظرفیت هتل های زنجان در ایام تابستان

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان گفت:‌ با استقبال مسافران داخلی و خارجی، ظرفیت هتل‌های زنجان در روزهای پایانی تابستان تکمیل شد.

مهدی باقری با بیان اینکه خوشبختانه در این مدت با کمبود محل اسکان مسافران مواجه نشدیم، افزود: ظرفیت همه هتل‌ها و دیگر مراکز اقامتی شامل مهمان‌پذیرها، بومگردیها و خانه‌های مسافر دارای مجوز در شهر زنجان اشغال شد.

وی اقامتگاههای بومگردی را از ظرفیت های مهم گردشگری دانست و اظهار داشت: هم اکنون ۱۰ بومگردی با ۴۰ اتاق و ۱۴۶ تخت، هفت سوئیت،سه واحد اقامتگاه سنتی با ۲۷ اتاق و ۵۶ تخت در استان فعال است.

برآیند:

استان زنجان دارای ۱۰ هتل با ۲۶۶ اتاق و ۵۸۳ تخت، چهار هتل آپارتمان با ۶۲ تخت و ۱۷۰ اتاق، سه اقامتگاه سنتی با ۲۶ اتاق و ۶۸ تخت، یک هتل بوتیک سنتی با هفت اتاق و ۱۵ تخت، ۱۷ مهمانپذیر با ۲۲۱ اتاق و ۵۶۷ تخت، ۲۴ خانه مسافر با ۵۸ اتاق و ۲۲۸ تخت و هفت واحد اقامتی در مجتمع‌های بین راهی با ۴۹ اتاق و ۱۷۵ تخت است.

در مجموع استان زنجان ۶۶ اقامتگاه با ۶۸۹ اتاق و یکهزار و ۸۰۶ تخت و ۱۴۰ اقامتگاه بوم‌گردی با ۴۲۰ اتاق و ۹۰۰ تخت دارد.

بر اساس آمارهای مراجع رسمی در سال گذشته، ‌زنجان جزو چهار استان برتر کشور در افزایش میزان اقامت مسافران و گردشگران در ایام نوروز بود.

حدود ۲ هزار اثر تاریخی، طبیعی، ناملموس و منقول در این استان شناسایی و ۹۴۰ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی و جهانی ثبت شده و شرط لازم برای تقویت صنعت گردشگری در این استان تقویت زیرساخت ها به همت بخش خصوصی و حمایت بخش دولتی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.