وزیر علوم گفت: خوابگاه‌های مجردی و متاهلی و مسکن استادان جوان جزء برنامه‌های اولویت‌دار وزارت علوم است.

حسین سیمایی صراف، وزیر علوم در برنامه صف اول با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم گفت: دانشجویان در دوران دفاع مقدس خواسته‌های خود را گذاشته و به آرمان‌های خود در جبهه‌ها رسیدند. همچنین حادثه تلخ معدن طبس را تسلیت می‌گویم.

وی بیان کرد: خانواده‌ها هزینه کرده و وقت گذاشته‌اند تا فرزندان‌شان در کنکور موفق شوند. اکنون ۱۸ میلیون دانش آموز، ۳ میلیون دانشجو و ۱۰۰ هزار استاد در کشور بوده و حدود ۲۱ میلیون نفر در مهر هر سال به سمت علم و آموزش می‌روند.  

وی با گرامیداشت یاد شهید رئیسی و وزیر امور خارجه شهید، ادامه داد: سال تحصیلی جدید با شروع دولت چهاردهم بوده و سعی کردیم شعار وفاق ملی را در دانشگاه‌ها اجرایی کنیم.  

وزیر علوم با بیان اینکه مدیران دانشگاه‌ها باید با دانشجویان و تشکل‌های مختلف ارتباط موثر داشته باشند، افزود: برنامه‌ها و سیاست‌های خوبی بر اساس برنامه هفتم دیده شده است و روش عملیاتی شدن برنامه در یک کارگروه بررسی می‌شود.

سیمایی ادامه داد: در سازمان برنامه و بودجه ستادی تشکیل شده تا آیین‌نامه بررسی شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد تا آخر مهر برنامه عملیاتی وزارت علوم در دانشگاه‌ها برای توسعه مراکز آموزش عالی تدوین و تهیه خواهد شد.

وزیر علوم گفت: در وزارت علوم میز اقتصاد آموزش عالی تشکیل شده است تا با توجه به محدودیت‌های منابع در کشور، خلق ثروت کرده و وابستگی به بودجه دولت کاهش پیدا کند. الان ۲/۸ درصد بودجه کل کشور یا به عبارتی ۵۲ همت، سهم وزارت علوم است. بودجه کشور یک میلیارد دلار است در حالیکه در سال ۹۰، دو میلیارد دلار بودجه داشتیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از دانشگاه‌های منطقه چند برابر بودجه دانشگاه‌های ما، بودجه دارند، تصریح کرد: مجلس کمک زیادی در خصوص بودجه دانشگاه‌ها کرده است.

وی افزود: باید برخی از دروس دانشگاهی مهارت محور شود، زیرا برخی از درس‌ها تئوری محض است. در دفترچه کنکور بورس صنعت را برنامه ریزی و تعیین کرده‌ایم و این کار اشتغال‌زایی بوده و نیاز صنعت برطرف می‌شود.

سیمایی صراف افزود: دانشگاه موظف به تربیت نیروی ماهر است. برخی از کشور‌ها در زمینه هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده‌اند و ما واحد هوش مصنوعی را ایجاد کرده‌ایم و باید اقدامات بیشتری در این خصوص دیده شود.  

وزیر علوم تصریح کرد: بر اساس برنامه هفتم باید ۳۰ درصد از برنامه‌ها مهارت محوری باشد. در برخی از رشته‌ها باید به سمت میان رشته‌ای حرکت کنیم.  

وزیر علوم ادامه داد: برای ارتقای مرجعیت علمی باید مقالات ما نمایه‌سازی شود. ما ۱۶۰۰ نشریه علمی داریم که از این تعداد حدود ۱۰ درصد نمایه‌سازی می‌شود که این آمار باید افزایش پیدا کند؛ اکنون ۱۷۳ مقاله نمایه‌سازی شده و تلاش کرده‌ایم تا مرجعیت علمی بهبود پیدا کند.

سیمایی تاکید کرد: سامانه‌های خوبی مانند فرنما راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به خوابگاه‌های متاهلی افزود: خوابگاه و مسکن استادان جوان از جمله برنامه‌های وزارت علوم است. اکنون ۱۷۰۰ واحد خوابگاه متاهلی و ۲۲۴ هزار واحد مجردی در کشور داریم و این رقم باید افزایش پیدا کند. یک همت برای توسعه و بازسازی خوابگاه‌ها به صورت دوگانه به وزارت علوم اختصاص یافته است.  

وی اضافه کرد: بین وزارت علوم و ستاد اجرایی حضرت امام (ره) توافقی صورت گرفته تا بودجه‌ای برای تکمیل ساخت خوابگاه‌ها و همچنین ساخت خوابگاه‌های جدید به وزارت علوم اختصاص یابد؛  از اراضی اضافی دانشگاه‌ها برای ساخت مسکن استادان جوان استفاده خواهیم کرد.

وی همچنین افزود: دانشگاه‌ها آغاز شده است، اما با حضور شخص رئیس‌جمهور در دهه اول یا دوم مهر به طور رسمی و در مراسمی شروع دانشگاه‌ها آغاز می‌شود.

سیمایی صراف گفت: دانشگاه آزاد از محصولات خوب جمهوری اسلامی است و در آن برهه افراد زیادی متقاضی تحصیل در دانشگاه بودند. جلسه‌ای با دانشگاه آزاد داریم و معتقدم که رئیس دانشگاه آزاد فردی منطقی است و در این جلسه دغدغه‌ها و گله‌مندی‌های دانشجویان را مطرح و بررسی خواهیم کرد.

وزیر علوم افزود: امیدوارم فضای دانشگاه با شعار‌های دولت چهاردهم بهبود پیدا کند. امید دستوری نیست و باید برنامه ریزی برای بهبود نشاط و امید در دانشگاه‌ها انجام شود. در دانشگاه باید قانون و اخلاق حاکم باشد و دانشگاه محیط علمی است و در عین حال نباید دچار سیاست‌زدگی شود.

وی خاطرنشان کرد: فرایند جذب اعضای هیئت علمی که قانون آن از ۱۵ سال قبل مصوب شده، در حال اجرا است که منتقدانی هم دارد. باید از مهاجرت نخبگان و سرمایه‌های کشور جلوگیری کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۰۳ مهر ۱۴۰۳
با عرض سلام خدمت وزیر محترم لطفا طرح پذیرش دکتری های حرفه ای داروسازی از دکتری های تخصصی شیمی و همچنین دکتری حرفه ای پزشکی از دکتری های تخصصی پایه پزشکی را با همکاری وزارت بهداشت پیگیری نمایید در بسیاری از کشورها اجرا می شود .
آخرین اخبار