واریزنشدن سهم مالیات، عدم خرید اجناس از تولیدات داخلی و تضعیف کسب‌وکار‌های خرد و متوسط از جمله زخم‌های کاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در لرستان است.

عصر امروز نود و پنجمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی عصر امروز با حضور استاندار لرستان، معاونین و مدیران دستگاه‌های اجرایی و جمعی از فعالین اقتصادی استان برگزار شد.

محمد خاکی، رئیس اتاق بازرگانی لرستان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، حادثه ناگوار معدن طبس را تسلیت می‌گوییم و امیدواریم با اتخاذ راهکار‌هایی در جهت افزایش ایمنی، سال‌های آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: در پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۶۵ کارت بازرگانی صادر شد، این تعداد کارت در سال ۱۴۰۱ به ۲۵۹ و سال ۱۴۰۲ به ۳۲۴ کارت رسید، ضمن اینکه در پایان ۶ماهه امسال ۶۲۱ کارت بازرگانی صادر شده است.

خاکی بیان داشت: اگرچه افزایش کارت بازرگانی می‌تواند موضوع خوشایندی باشد، اما به‌واسطه محدودیت‌های دولت در سنوات گذشته موجب شده افراد زیادی به اتاق بازرگانی برای دریافت کارت هدایت شوند.

رئیس اتاق بازرگانی لرستان با بیان اینکه برخی کارت‌ها یکبار مصرف است، افزود: این‌گونه کارت‌ها در نهایت فرار مالیاتی را به دنبال دارد، ازاین‌رو انتظار می‌رود ابتدا اهلیت‌سنجی صورت گیرد و سپس کارت بازرگانی صادر شود.

سهم لرستان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای محاسبه و به استان برگردد

خاکی بر ضرورت دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعال در استان تأکید و تصریح کرد: با اینکه تعداد این فروشگاه‌ها در حال افزایش است، اما مشکلاتی را برای کسب‌وکار‌ها دارد، بنابراین نخست باید حساب‌هایشان در استان متمرکز شود و دیگر اینکه مالیات بر ارزش‌افزوده آنها به استان برگردد که در لرستان این‌گونه نیست.

وی اظهار کرد: انتظار می‌رود سهم لرستان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای محاسبه و مالیات بر ارزش‌افزوده به استان برگردد.

پرونده مالیاتی بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تهران متمرکز است

حجت‌الله صالحی مدیرکل امور مالیاتی لرستان نیز با بیان اینکه برخی فعالین حوزه اقتصادی در استان فعالیت کرده، اما حساب آنها در تهران متمرکز است، افزود: پرونده مالیاتی بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان در تهران متمرکز است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در سه مرحله و برای ۹ ماه حدود ۷ میلیارد تومان بابت عوارض مالیاتی به استان پرداخت شد که به نظر مبالغ درست و منطقی نیست.

صالحی بیان داشت: مبالغ واریز شده بابت عوارض بوده و ما سهم استان از مالیات این فروشگاه‌ها را می‌خواهیم، ضمن اینکه با پیگیری‌های انجام شده مبلغ مالیات بیش از مبلغ واریزی عوارض بوده و باید به استان برگردد.

ضربه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به تولیدکنندگان لرستانی

در ادامه سیروس ابراهیمی معاون اقتصادی استانداری لرستان بیان داشت: این فروشگاه‌ها عمدتاً کالا را از خارج استان وارد کرده و به تولیدکنندگان استان لطمه می‌زنند.

وی با بیان اینکه با ورود هر فروشگاه به شهر کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط تهدید می‌شود، افزود: این فروشگاه‌ها از طرفی مالیات را پرداخت نکرده و کالای مشابه را از تولیدکنندگان استان خریداری نمی‌کنند.

ابراهیمی تصریح کرد: اغلب این فروشگاه شعبه مستقیم نداشته و متمرکز در تهران هستند، اما باید از مراکز تولید محل فعالیت اجناس را خریداری کنند.

معاون اقتصادی استانداری لرستان با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای چرخه اقتصادی معیوبی دارند، افزود: باید سازمان امور مالیاتی حجم فعالیت آنها را مشخص و میزان سهم مالیاتی را به استان‌ها واریز کند.

سید عماد شاهرخی رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به کیفیت بالا و قیمت پائین‌تر محصولات کشاورزی استان افزود: با این وجود از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای استقبالی برای خرید نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فروشگاه زنجیره‌ای در مواردی همچون کمبود کالا‌های اساسی قادر به تامین محصول نیستند.

سازمان مالیات به عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای ورود کند

ابوطالب شفقت؛ استاندار لرستان نیز با بیان اینکه در تنظیم قانون مالیات بر ارزش‌افزوده توجهی به مناطق محروم و کم‌برخوردار نشده است، افزود: چرخه مالی استان به واسطه‌هایی همچون درگیری در جنگ و نبود صنایع بزرگ ضعیف بوده و باید نسبت به این موضوع مطالبه کرد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت باید جدول ۱۰ در قانون بودجه ۱۴۰۴ را اصلاح کند، در غیر این صورت حق استان ضایع می‌شود، ضمن اینکه نمایندگان در مجلس نسبت به اصلاح قانون اقدام کنند.

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه سازمان مالیاتی باید سهم تمام بنگاه‌های متوسط و بزرگ فعال در لرستان، اما دارای دفتر در تهران را جدا و به استان برگرداند، گفت: همچنین به موضوع مالیات فروشگاه‌های زنجیره‌ای ورود و مالیات آن را به استان‌های محل فعالیت واریز کنند.

برچسب ها: فروشگاه ها ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.