یک پزشک در چهارمحال و بختیاری گفت: شست‌وشوی بینی با محلول سالین (آب نمک) می‌تواند به پاکسازی مجاری تنفسی از محرک‌های حساسیت‌زا کمک کند و علائم آلرژی فصلی را کاهش دهد.


آرش روغنی گفت: توصیه می‌شود در کنار شست‌وشوی مداوم بینی، ماسک در فضای باز فراموش نشود چرا که ماسک می‌تواند تا حد زیادی از ورود گرده گیاهان و گرد و غبار به مجاری تنفسی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: گاهی سیستم ایمنی بدن ما به برخی مواد که به طور عموم بی‌ضرر هم هستند واکنش نشان می‌دهد و مانند مزاحمانی خطرناک با آنها برخورد می‌کند که به این واکنش حساسیت یا آلرژی گفته می‌شود.

این پزشک عمومی با بیان اینکه حساسیت فصلی در هر کس می‌تواند به شکل منحصربه فردی ظاهر شود، تصریح کرد: آبریزش بینی، خارش چشم، گلو و بینی، عطسه یا سرفه، خشکی گلو، گرفتگی بینی، احساس درد در ناحیه سینوس‌ها و خستگی و خواب‌آلودگی بخشی از علائم رایج حساسیت فصلی در پاییز است.

به گفته روغنی، برای مقابله با حسیاست‌های فصلی چندین روش وجود دارد که در ابتدا باید عامل آن حساسیت شناسایی شود.

وی بیان داشت: یکی از اصلی‌ترین عوامل حساسیت پاییزی گیاهانی هستند که در این فصل مقدار زیادی گرده تولید می‌کنند.

این پزشک با اشاره به اینکه کپک عامل دیگر ایجاد حساسیت است اظهار داشت: در فصل پاییز برگ‌های درختان کپک می‌زند و هنگامی که از روی برگ‌ها قدم برمی‌داریم و یا با وزش باد هاگ کپک‌ها در هوا پخش می‌شود و علائم حساسیت را ایجاد می‌کند.

روغنی به اهمیت نقش تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر حساسیت فصلی اشاره کرد و گفت:مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها به بدن کمک می‌‎کند تا در برابر عوامل حسیاست‌زا مانند گرده‌ها و گرد و غبار پاییز مقاومت کند.

وی ادامه داد: مصرف ویتامین C (سی) علاوه بر تقویت سیستم ایمنی به کاهش آزادسازی هیستامین‌ها نیز کمک می‌کند که میوه‌هایی نظیر مرکبات، توت فرنگی، کیوی و فلفل دلمه‌ای منبع غنی ویتامین سی هستند.

این پزشک چهارمحال و بختیاری بیان داشت: پروبیوتیک‌ها مانند ماست و کفیر و اسید‌های چرب مفید مانند ماهی‌های چرب، سالمون، گردو و تخم کتان نیز به کاهش آلرژی فصلی کمک زیادی می‌کند.

روغنی با توصیه نسبت به نوشیدن آب کافی، تصریح کرد: مصرف آب کافی به بدن کمک می‌کند تا مرطوب بماند و مخاط‌ها رقیق شوند، این امر به کاهش خشکی و التهاب گلو و مجاری تنفسی کمک می‌کند و در نتیجه باعث کاهش علائم آلرژی می‌شود.

وی با تاکید بر خودداری از مصرف خودسرانه دارو در خانه یادآور شد: چنانچه علائم حساسیت آزاردهنده باشد لازم است با مشورت پزشک دارو مصرف شود.

منبع:ایرنا

 

برچسب ها: حساسیت فصلی ، آلرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار