دبیر ستاد توسعه ویژه فناوری‌های نانو گفت: اولین گام توسعه فناوری‌های میکروالکترونیک توسعه برداشت انرژی، حسگر‌ها و اینترنت اشیاء است.

احمدوند دبیر ستاد توسعه ویژه فناوری نانو در دهمین جشنواره نانو و رسانه گفت: توانمندی‌های مختلفی از تولید تا بازار برای توسعه فناوری نانو وجود دارد. رسانه‌ها یکی از رکن‌های توسعه نانو هستند و نقش آنها برای اجرای نوآوری کشور مانند هوا است که اگر آلوده باشد، نبود رسانه‌ها باعث عدم اتصال اجزای این اکوسیستم می‌شود. رصدگری و اتصال اجزای اکوسیستم نوآوری از نقش‌های جدی رسانه‌ها است. در ستاد نانو رویکرد ما تجمیع همه اجزای نوآوری است. 

او  افزود: شرکت‌های فناور باید به رسانه‌ها توجه داشته باشند. اگر مدیریت شرکتی تنها به ابعاد فنی توجه کند و به مسائلی مثل تعامل با رسانه‌ها و نیروی انسانی، تامین مالی و ایجاد بازار تمرکز نکند موفق نخواهد شد. رسانه‌ها بستری برای رشد شرکت‌ها هستند. در کنار فناوری نانو از سال قبل ماموریت میکروالکترونیک به این ستاد واگذار شد. نحوه ورود ما به میکروالکترونیک مانند ورود کشور به نانو نیست، زمانی که نانو در کشور شروع شد، زیر ساخت آن در کشور وجود نداشت، ولی در حوزه میکروالکترونیک توانمندی‌هایی وجود دارد.

احمدوند اظهار کرد: نگاه ما به توسعه نانو نگاه زنجیره‌ای است. حوزه فناوری‌های میکروالکترونیک جدا از موضوعات اقتصادی، ابعاد امنیتی و راهبردی است. آثار و پدیده‌های امنیتی آن را شاهد هستیم. 

 او گفت: در حوزه برداشت انرژی از سال‌های قبل به دلیل کاربرد فناوری نانو گام‌هایی برداشته شده است. اولین گام توسعه فناوری‌های میکروالکترونیک توسعه برداشت انرژی، حسگر‌ها و اینترنت اشیاء است. 

او با اشاره به توسعه کاربرد‌های حسگر‌ها در صنابع نفت و گاز تصریح کرد: تعاملات با کشور‌های دیگر برای تبادل فناوری‌ها از دیگر برنامه‌های ما است و در این حوزه ما در ششمین نشست کشور‌های بریکس برای اولین بار شرکت کردیم و حضور پر رنگی داشتیم و پیشنهادات ما مورد استقبال کشور‌ها قرار گرفت. داد و ستد با کشور‌های عضو بریکس در حوزه توانمندی‌های مکمل میکروالکترونیک از برنامه‌های میکرو و نانو است. از آنجایی که ظرفیت‌های علمی خوبی در کشور وجود دارد، در این داد و ستد‌ها به‌ویژه با کشور‌های چین و روسیه تعاملاتی را شروع کردیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۰۳ مهر ۱۴۰۳
خوب همین مانده که یخچال هم منفجر شود
آخرین اخبار