کارشناس منازعات بین‌المللی در مؤسسه مطالعاتی دوحه، جنگ لبنان را سومین جنگی عنوان کرد که در دولت بایدن و با حمایت وی آغاز و گسترده شده است.

ابراهیم فریهات، استاد حل منازعات بین‌المللی در مؤسسه مطالعات تحصیلات تکمیلی دوحه، می‌گوید: «انتظار سرایت جنگ اسرائیل علیه غزه به لبنان می‌رفت، اما چیزی که انتظار نمی‌رفت، تلفات عظیم یک روزه در لبنان است».

او در مصاحبه با الجزیره گفت: «حملات اسرائیل باعث شد در یک روز نزدیک به ۵۰۰ غیرنظامی کشته شوند. اما آنچه باعث تعجب است سکوت دولت‌های غربی است. هیچ بیانیه واقعی، هیچ فشار واقعی بر اسرائیل برای توقف حملاتش وجود نداشته است.»

فرایهات گفت، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده «در حال تامین مالی این جنگ است. این سومین جنگی است که بایدن در دوران ریاست جمهوری خود پس از اوکراین و غزه تامین مالی می‌کند. او نیرو‌های بیشتر و سلاح‌های بیشتری را به اسرائیل می‌فرستد، بنابراین اقدامات او گویای همه چیز است.»

فریهات همچنین گفت که جنگ در لبنان نتیجه شکست سیاست‌های بایدن در غزه بود «زیرا او به رغم پیشنهاد صلح برای پایان جنگ غزه از اسرائیل حمایت و آن تشویق کرد».

وی افزود: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه او، در طول هفت دیدار خود از منطقه، هیچ دستاوردی نداشت، حتی مبادله زندانیان؛ و چه کسی می‌داند، شاید جنگ چهارمی پیش از خروج جو بایدن از قدرت در راه باشد.»

یاد آور می‌شود در بحبوحه تنش‌های اسرائیل و حزب الله لبنان، پنتاگون ناو هسته‌ای یو اس اس هری ترومن را به خاورمیانه اعزام کرد. حرکت این ناو به سمت خاورمیانه در بحبوحه تنش‌های اسرائیل و حزب الله لبنان صورت گرفته است.

گزارش شده است که آمریکا نظامیان بیشتری به منطقه اعزام خواهد کرد و این انتقال نیرو‌ها با افزایش تنش همراه است. پنتاگون مشخص نکرد که چه تعداد نیرو جابه‌جا خواهند شد و وظایف آنها چیست.

مترجم: پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار