مهرداد باقری پبدنی در دویست و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش در خصوص تابلوهای موزه امام علی (ع) اظهار کرد: از دغدغه اعضای شورا در مورد این موضوع تقدیر میکنیم و باور قلبی ما این است که باید به این دغدغه پاسخ داده شود.
وی با بیان اینکه این موضوع به دستاویزی برای افراد دیگری تبدیل شد و این جدا از دغدغه مدیریت شهری است، یادآور شد: متأسفانه این روال به جای خوبی کشیده نشد و فضای سیاسی در برخی رسانهها ایجاد شد؛ بخشی که مسئله آنها ضربه زدن به امید جامعه است چنین عمل میکنند.
باقری با بیان اینکه منطق این است که ما چه سیاست فرهنگی را انتخاب و اجرا کردیم، تصریح کرد: سیاست سازمان فرهنگی و هنری توسعه زیست بوم آثار هنری است که همان تولید و مصرف است. هنرمند و اثر هنری او بر رفتار مدیریت شهری اثر میگذارد و ما سعی کردیم زیست بوم را در راستای تولید و مصرف توسعه دهیم.
وی با اشاره به اهمیت عمل به اساسنامه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: روندها و ساختارهایی مطابق اساسنامه وجود دارد و این قانون لزوماً باید اجرا شود و هرجا رعایت شده به جای درستی رسیده و هرجا تخطی در اجرا صورت گرفته باشد، جای ایراد دارد.
مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تأکید بر توسعه و تعالی فرهنگ و هنر با استفاده از ابزار موجود، گفت: یکی از این ابزارها آثار هنری هستند. ما در سنوات گذشته در شهرداری در مورد آثار هنری تراکنشهای مفصلی داشتیم که در دورههایی کمرنگ و در دورههایی پررنگ است و آثار متعددی در حوزههای مختلف وجود دارد که به طور خاص در حوزه هنرهای تجسمی شاهد آن هستیم و عمده آن در سازمان فرهنگی و هنری تجمیع شده است.
وی اضافه کرد: این آثار در نگارخانه ها، موزهها و گالریها وجود دارند و مردم در این بخشها با آثار سروکار دارند. میراث فرهنگی، وزارت ارشاد و دیگر دستگاههای بخش خصوصی و افراد همچنین گنجینههایی دارند. شهرداری نگارخانههای مشارکتی هم دارد و تنظیم گری بخش خصوصی هم توسط سازمان فرهنگی و هنری صورت میگیرد. ما در مورد پایتختی صحبت میکنیم که آثار فراوان و هنرمندان زیادی دارد.
باقری با تأکید بر اینکه با مشورت صاحب نظران شورای اساتید برای مشورت گرفتن و حرف کارشناسی شنیدن و حفظ آثار هنری شکل گرفت، خاطرنشان کرد: ما با حمایت رئیس شورا از اساتید نظر خواستیم و مدیران سابق شهرداری را به شورا اضافه کردیم تا یک سند سیاستی به جمع بندی برسد. در گام اول ساماندهی شمارش آثار را در دستور کار قرار دادیم. متأسفانه آثار انباشت شده بود و مشخص نبود که با چه قیمتی و چه کیفیتی و چندباره خریداری شده است.
وی افزود: سازمان تمام آثار را در یک انبار ذخیره کرده بود یعنی آثار هنری و موزهای در این انبار ذخیره شده بود. هزاران اثر هنری در حال تولید است، اما برخی آثار بر اساس شاخصهایی همچون تکنیک خاص، قدمت و خود هنرمند خاص ارزش دارند.
مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه اولین اقدام و سیاستی که پیشنهاد شده این است که آثار موزهای اکران شود، اظهار کرد: سالها بود که اکران موزههای تهران انگشت شمار بود؛ بنابراین بزرگترین اکران هنری مربوط به ولادت امام علی (ع)، هفته دفاع مقدس و اکرانهای مرتبط با فلسطین در موزه امام علی انجام شد.
وی با تأکید بر اینکه تبادل آثار هنری در شهرداری تهران روالی مرسوم بوده و سوابق آن موجود است، گفت: موزه امام علی (ع) موزه موضوعی-تخصصی است. آثار خوب زیادی در حوزه آثار دینی وجود دارد که باید این آثار را اکران کرد و در گام دوم خلأها را جبران کرد. در این راستا باید تبادل اثر انجام میشد و ما بعضاً تابلوهایی از هنرمندان قرض گرفتیم، اکران و سپس خریداری کردیم.
باقری ادامه داد: هیئت امنای سازمان هم در بند ۲۶ صورت جلسه ۲۹ خرداد سال ۱۳۹۲ بر این موضوع تأکید داشته است و قرار بر این بود سازمان طرحی را ارائه دهد. تا پایان سال ۱۴۰۱ این مسیر طی شده و در سال ۱۴۰۲ مصوبه هیئت امنا دریافت کردیم و طرح خود را ارائه دادیم و در هیئت مدیره مصوب شد و اکرانهای مختلف را بر همین اساس آغاز کردیم که مدارک آن موجود است.
وی همچنین تصریح کرد: قرار شد علاوه بر رویدادهای داخلی در رویدادهای بین الملل هم حضور داشته باشیم و ما در این زمینه در دنیا میدان دار هستیم. مصوبهای برای اولین شرکت بین المللی شهرداری تهران در رویداد جهانی در هیئت امنا دریافت و تفاهم نامههای مرتبط را منعقد کردیم و تمام قواعد این حوزه تخصصی رعایت شد که مستندات آن ارائه شده است.
باقری گفت: حمل و نقل و فرم تحویل این آثار فرم خاصی بود و ما ۳۰ اثر را بر اساس این فرمها تحویل دادیم. از بیش از ۳۰۰ گالری و موزه جهان اثر در این رویداد حضور داشت و بیش از سه هزار هنرمند از ۵۰ کشور اثر فردی ارائه داده اند.
باقری با بیان اینکه در این رویدادها هم بازدیدکننده و خریدار وجود داشته است، تصریح کرد: آثار باید براساس ویژگیهای مشخصی انتخاب میشد. اگر از یک هنرمند تنها یک اثر داشتیم و یا آثار موزهای بودند، انتخاب نمیشدند. ما هیئت کارشناسی پنج نفره با سوابق مشخص داشتیم و آثار را انتخاب کردند.
وی ادامه داد: جز اکران تمام آثار انتخاب شده دو اثر خواهان داشت و قاعدهای وجود داشت که باید آثار به صورت رسمی خریداری شود و مشخص شده که رقم چگونه باید واریز شود. آثار چه تبادل و چه خریداری شود باید بر اساس تکمیل گنجینه شهرداری باشد.
مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه هنرمندان خصوصی در نگارخانه بوستان لاله فعالیت میکنند، تصریح کرد: یک قسمت از نگارخانهها فروش آثار هنری است و این مکانیزم طبیعی نگارخانه هاست. این فرایند قانونی به درآمد برای نگارخانهها تبدیل میشود. ما مدتی با افول در این حوزه روبه رو بودیم، اما در این دوره احیا شد.
باقری با تأکید بر اینکه ما هم اکرانهای داخلی و هم اکرانهای بین المللی دیگری داریم که انجام خواهد شد، اظهار کرد: برای اینکه این رویدادها را با قوت بیشتری دنبال کنیم به حمایت اعضای شورا نیاز داریم.