اسرائیل از یک استراتژی نظامی به نام «دکترین ضاحیه» استفاده می‌کند تا زیر ساخت‌های حزب الله را با آوارگی ساکنان جنوب بیروت تخریب کند.

از سه شنبه گذشته اقدامات ترویستی رژیم صهیونیستی علیه لبنان با انفجار دستگاه‌های ارتباطی و پیجر آغاز شد و این انفجار‌ها تا روز جمعه ادامه یافت که نزدیک به ۳۵ شهید و ۳۵۰۰ زخمی بر جای گذاشت. روز جمعه مجدد رژیم صهیونیستی منطقه ضاحیه در جنوب بیروت پایتخت لبنان را هدف قرار داد که ۵۴ شهید از جمله شهادت ۱۴ عضو حزب الله را به دنبال داشت.

با پاسخ حزب الله لبنان به این حملات وحشیانه اسرائیل، تبادل آتش در جنوب لبنان شدت گرفت و تلفات بسیار بالایی در میان غیرنظامیان لبنانی داشت. ده‌ها زن و کودک در حملات دیروز اسرائیل شهید شدند.

به نوشته الجزیره، اسرائیل از یک استراتژی نظامی به نام «دکترین ضاحیه» استفاده می‌کند که به حومه جنوبی بیروت اشاره دارد. اسرائیل این دکترین را در طول جنگ ۲۰۰۶ به کار گرفت که بر اساس آن حزب الله با هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی تحت فشار قرار می‌گیرد، و به نظر می‌رسد این همان کاری است که اسرائیل در حال حاضر سعی در انجام آن دارند. بدون شک این حملات با هدف تضعیف توانایی‌های حزب الله و همچنین استفاده از جابجایی و آوارگی غیرنظامیان به عنوان یک سلاح جنگی رخ می‌دهد.

پیام اسرائیلی‌ها این است: «اگر نتوانیم شهروندان خود را به شمال اسرائیل برگردانیم، شهروندان شما آواره خواهند شد.» و کاری که اسرائیل انجام داده است متمرکز کردن این حملات در مناطقی است که حزب الله در آن حضور دارد، جنوب لبنان و شرق این کشور جایی که حامیان حزب الله زندگی می‌کنند.

آنها هنوز چنین موجی از حملات را در حومه جنوبی بیروت انجام نداده اند. زیرا اگر این کار را انجام دهند، آنگاه معادله بین این دو طرف تغییر می‌کند و حزب الله تل آویو را هدف قرار خواهد داد.

طبق اعلام شبکه المیادین شمار شهدای حملات دیروز دوشنبه اسرائیل به لبنان به ۴۹۲شهید و بیش از ۱۶۰۰ زخمی رسیده است. همین موضوع کافی است که بسیاری از ساکنان جنوب به سمت شمال و پایتخت لبنان تغییر مکان دهند. جابجایی ساکنان جنوب لبنان مانور حزب الله در رویارویی با اسرائیل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مترجم: پورکند

برچسب ها: جنوب لبنان ، حزب الله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار