رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت از سال ۱۳۹۰ تصویب و ابلاغ شد، گفت: نسخه مدرسه تحولی سند بنیادین از هفته آینده در کشور اجرا می‌شود.

علی محبی در آیین بازگشایی مدارس و زنگ مهر و ایثار در مدرسه دخترانه متوسطه دوم تیزهوشان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: یکی از دلایل اجرایی نشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از سال ۹۰ تاکنون، ضعف جدی در نظام برنامه‌ریزی و نداشتن نقشه راه دقیق وزارت آموزش و پرورش بوده است که این مساله در پژوهشگاه آموزش و پرورش بررسی شد.

به گفته وی، در این نقشه راه دقیق، تکلیف ستاد و تکلیف مدرسه روشن شده است که تمام مراحل این طرح با عنوان "مدرسه قوی، ایران قوی" تصویب شده است و از هفته آینده در مدارس اجرایی می‌شود.

محبی اضافه کرد: با اجرایی شدن این نقشه راه، در گام اول جایگاهی که قرار است مدرسه به آن از نظر مدیریتی و راهبردی برسد ترسیم شده است که در آن کنشگران، معلمان، مدیران، اولیا و دانش‌آموزان چه کار‌های باید انجام دهند تا مدرسه کانون تربیت محله تبدیل شود.

وی افزود: در این طرح بررسی شده است که در بُعد برنامه درسی تربیتی و بُعد محیط فیزیکی و تربیتی و فرهنگی مدرسه چه تغییرات انجام شود تا خروجی مدرسه ارتقا پیدا کند.

رییس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در حوزه زندگی باید شایستگی دانش‌آموزان ارتقا پیدا کند و در حوزه معلمان نیز باید صلاحیت حرفه‌ای معلم در تراز سند محقق شود.

وی با اشاره به اینکه مدرسه خانه دوم و منزل نیز مدرسه دوم دانش‌آموزان است گفت: والدین باید شرایط و صلاحیت و سواد تربیتی لازم را کسب کرده باشند تا مدرسه سالم محقق و مدرسه یادگیرنده، پژوهنده و هویت‌ساز محقق شود.

محبی افزود: درگام دوم این طرح، وضعیت موجود هر مدرسه با ۳۲ مولفه و ۵۶ شاخص ارزیابی می‌شود و در گام سوم نیز برنامه رسیدن مداس به سمت مدارس پیشرو فراهم می‌شود تا مدرسه به سمت تحول سوق داده شود.

به گفته وی، برای اجرایی شدن این برنامه و نقشه راه سند ۱۴۷ وظیفه برای ستاد آموزش پرورش تعریف شده است و امید است با کمک معلمان، والدین و دانش‌آموزان، شادابی و نشاط فرزندان و دانش‌آموزان فراهم شود و در تمام زمینه‌های علمی و فناوری در صدر بنشینیم.

محبی در ادامه با اشاره به اینکه مدرسه کانون اصلی تربیت است افزود: ارتقا شان و جایگاه اجتماعی معلمان، ارتقا و بهبود وضعیت مدارس دولتی، التزام به مهارت‌افزایی در کنار دانش‌افزایی، کشف، شناسایی، هدایت و توانمندی استعداد‌ها در سند تحولی آموزش و پرورش مورد تاکید است.

به گفته وی، در نظام تعلیم و تربیت عمومی کشور چهار هدف اصلی مورد تاکید است که چگونه یادگرفتن، یادگیری مهارت و کار، یادگیری مهارت‌های زندگی و مهارت چگونگی زندگی کردن مدرن را شامل می‌شود.

وی افزود: در اجرای سند تحول آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت عمومی باید شایستگی‌های زندگی آموزش داده شود و موضوعات درسی همه باید در خدمت تحقق وکسب مهارت‌های زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و ملی باشد.

ایجاد ۸۰ چمن مصنوعی در چهارمحال و بختیاری

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری با تبریک هفته وحدت، آغاز سال تحصیلی و هفته دفاع مقدس، گفت: در دولت سیزدهم ۸۰ چمن مصنوعی برای ورزش دانش‌آموزی دراستان احداث شد.

وی افزود: همچنین سفر‌های استانی هیات دولت به استان، اعتبارات خوبی برای ساخت، توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس استان اختصاص داده شد.

حیدری از همراهی دانش‌آموزان برای اجرای طرح شهید عجمیان برای نوسازی و بهسازی مدارس تقدیر کرد و گفت: اجرای این طرح علاوه بر بهسازی و شاداب سازی مدارس زمینه مسولیت پذیری و کار جهادی را بین دانش‌آموازن فراهم کرد.

وی با اشاره به هفته دفاع مقدس و از جان گذشتگی شهدا به خصوص شهدای دانش‌آموز برای دفاع از کشور گفت: شهدا با ایمان، غیرت و صمیمت، ایستادگی و مقاومت از کشور دفاع کردند و به دشمنان و زیاده خواهان اجازه ندادند سرزمین آنها تسخیر شود.

حیدری افزود: آغاز سال تحصیلی جدید برای شما نه تنها شروع فصل جدید علم و دانش است بلکه فرصتی برای شروع و گشایش افق‌های نوین در مسیر پیشرفت و افتخار برای ایران است.

تحصیل ۲۰۸ هزار دانش‌آموز در مدارس چهارمحال و بختیاری

افشین امیریان مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۰۸ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید در قالب هشت هزارکلاس درس راهی مدرسه شدند.

وی افزود: از این تعداد امسال ۱۹ هزار کلاس اولی در قالب ۸۰۰ کلاس درس و هزار و ۵۳ آموزشگاه مشغول به تحصیل شدند.

گفتنی است؛ در آیین زنگ مهر و ایثار از مادر شهیدان حجازی و چند نفر از دانش‌آموزان مدرسه تیزهوشان شهرکرد که رتبه‌های زیر ۱۰۰ کنکور سراسری را کسب کرده بودند تجلیل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.