آیت‌الله سبحانی در پیامی به سی‌وهشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی بر حفظ وحدت مسلمانان و دوری از تفرقه و تشتت تأکید کرد.

آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع تقلید شیعیان، در پیام خود به سی‌وهشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی تأکید کرد: از موضوعات روشن که همگان بر آن اتفاق نظر دارند مسأله وحدت جامعه است. در سایه یگانگى در اندیشه و عمل همه نیرو‌ها به یک سو سوق داده مى شود و سرانجام نتایج عظیمى به دست مى آید ولى در تفرّق و تشتت نیروهاى عملى و فکرى پراکنده شده و هرگز ثمربخش نمى باشد.
 
متن پیام آیت الله سبحانی به شرح زیر است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
از موضوعات روشن که همگان بر آن اتفاق نظر دارند مسأله وحدت جامعه است در سایه یگانگى در اندیشه و عمل همه نیرو‌ها به یک سو سوق داده مى شود و سرانجام نتایج عظیمى به دست مى آید ولى در تفرّق و تشتت نیروهاى عملى و فکرى پراکنده شده و هرگز ثمربخش نمى باشد.
 
بر این اساس قرآن جامعه اسلامى را موظف مى کند به «حبل اللّه» چنگ زده و از تفرق و دو دستگى بپرهیزند آنجا که مى فرماید: (واعتصموا بحبل اللّه جمیعاً ولا تفرقوا).
 
نکته قابل توجه این جا است که چگونه متعلق اعتصام را حبل معرفی مى کند در صورتى که مى توانست به شکل دیگر مانند (واعتصموا بالقرآن) و امثال آن بفرماید، شاید وجه آن این باشد که فردى که در قعر چاه افتاده راه نجات آن این است که طنابى را به سوى چاه فرستاده تا به آن چنگ زند و بالا کشیده شود تو گویى جامعه متفرق و متشتت مانند کسى است که درون چاه قرار گرفته و با تمسک به حبل وحدت و یگانگى نجات پیدا مى کند و قرینه این نوع برداشت از آیه جمله (ولا تفرّقوا) است.
 
از روز نخست یگانگى مسلمانان و دورى از تفرق مورد اهتمام رسول گرامى بود، در مقابل گروه منافق بالاخص یهود دغدغه ى ایجاد تفرق و تشتت داشتند.
 
در یکى از روزهاى پیروزى اسلام در مدینه، فرد یهودى به نام شاس عبور مى کرد و دید جوانان انصار از دو قبیله اوس و خزرج دور هم گرد آمده اند و گل مى گویند و گل مى شنوند در حالى که چند سال قبل، آنان تشنه خون یکدیگر بودند ـ این نوع وحدت خشم آن یهودى را برانگیخت، برگشت و به یکى از جوانان یهود تعلیم داد که وارد جمع آنان شود و جنگهاى قبل از اسلام را یادآورى کند که چگونه اوسیان در نبرد «بغاث» چنین و چنان کردند و از خزرجیان انتقام گرفتند!
 
جوانان اوس و خزرج بر اثر سادگى تحت تأثیر تبلیغات مسموم این جوان قرار گرفته آن وحدت و یگانگى را فراموش کردند و کم کم آماده رودررویى و مبارزه بودند پیامبر گرامى از این وضع اسفبار آگاه شد و فوراً از مسجد بیرون آمد و به آنان چنین فرمود: (یا معشر المسلمین اللّه اللّه، أبدعوى الجاهلیة وأنا بین أظهرکم بعد أن هداکم اللّه فی الإسلام واکرمکم به وقطع به تمسکم أمر الجاهلیة واستنقذکم به من الکفر والّف به بین قلوبهم). ([۱])
 
اى مسلمانان خدا خدا، آیا شایسته است آهنگ جاهلیت را زنده کنید و من در میان شما هستم در حالى که خدا شما را به اسلام هدایت فرمود و سرانجام عزیز نمود و رشته هاى جاهلیت را قطع کرد و شما را از کفر نجات داد و شما را گرامى ساخت.
 
پیام پیامبر براى جامعه اسلامى درس آموزنده اى است که پیوسته یهود و یهود صفتان در صدد ایجاد تفرقه و دشمنى در میان جامعه اسلامى هستند و همین جریان غزه گواه روشنى است که چگونه این عناصر ناپاک و همدستان آنان در صدد نسل کشى و جنایت درآمدند.
 
تمام فرق اسلامى با داشتن مشترکات فراوان به همین مشترکات چنگ بزنند و مسائل فکرى و عقیدتى را در مدارس مطرح کنند، آن هم به امید آنکه به ساحل وحدت برسند.
 
مرحوم شرف الدین که از اقطاب وحدت اسلامى بود جمله زیبایى دارد. وى به تمام فرق اسلامى خطاب نمود: «ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا».
 
این کمترین از راه دور مراتب سپاس خود را به همه علاقمندان تقریب به ویژه حاضران در این همایش عرضه داشته و توفیقات همگان را از خداوند متعال خواهانم.
 
این نوع اجتماع مفید و سودمند است، اما کافی نیست. باید علاقمندان تقریب گام هاى مؤثرى بردارند.
 
مرحوم آیت اللّه شیخ محمد تقى قمى در سخنرانى خود در سال ۱۳۲۸ در مدرسه فیضیه فرمود: اطلاع یافتیم که برخى از ناشران مصر در صدد تجدید کتاب الصراع بین الإسلام والوثنیة است با اقدام دار التقریب متوقف شد.
 
امروز در کتاب اصول مذهب الشیعة الإمامیة مى نویسد «الخمینى أدخل اسمه فی الأذان» و این کتاب در شمارگان وسیع چندین نوبت چاپ شده است.
 
نتیجه مى گیریم تنها گفتن تقریب تقریب یا ای‌ها المسلمون قاربوا الخطى کافی نیست. چه نیکو مى گوید شاعر شیرین زبان فارسى:
نام فروردین نیارد گل به باغ *** شب نگردد روشن از اسم چراغ
اسم گفتى و مسمّا را بجوى *** ماه در بالاست نى در آب جوى
هیچ اسم بى مسمى دیده اى *** یاز گاف و لام گل چیده اى
 
قم ـ ۲۴/۰۶/ ۱۴۰۳
مؤسسه امام صادق (علیه السلام)
جعفر سبحانى

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار