وزیر امور خارجه ایرلند انفجار‌های لبنان را یک اقدام تنش‌زا در منطقه و ناقض کنوانسیون ژنو توصیف کرد و گفت که انتساب این حمله به اسرائیل، منطقی است.

مایکل مارتین که سکان وزارت دفاع ایرلند را نیز برعهده دارد، نسبت به تشدید اوضاع در خاورمیانه، منطقه‌ای که به تعبیر او در «وضعیت انفجار» قرار دارد، ابراز نگرانی کرد و گفت که ماهیت انفجار‌ها در لبنان، «نشانگر بی‌اعتنایی عمدی به زندگی مردم است.»

وی افزود: «پیجر‌ها با مواد منفجره در مکان‌های عمومی، سوپرمارکت‌ها و اطراف افرادی منفجر شدند که مشغول زندگی روزمره خود بودند. این بدان معناست که بسیاری از غیرنظامیان بی گناه، اعم از مردان، زنان و کودکان، در این ماجرا گرفتار شدند»

رژیم صهیونیستی دیروز سه‌شنبه در اقدامی جنایتکارانه تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام (پیجر) در لبنان را منفجر کرد. حزب الله لبنان طی بیانیه‌ای اعلام کرد این دستگاه‌ها که توسط تعدادی از کارگران واحد‌ها و مؤسسات مختلف حزب‌الله مورد استفاده قرار گرفته بود، «به شکل مبهمی منفجر شدند».

در بیانیه حزب‌الله آمده است: نهاد‌های ذی‌ربط در حزب‌الله در حال انجام تحقیقات گسترده امنیتی و علمی برای یافتن دلایل وقوع این انفجار‌های همزمان هستند و خدمات پزشکی و بهداشتی نیز در تعدادی از بیمارستان‌های مناطق مختلف لبنان مشغول مداوای مجروحان هستند.

وزیر دفاع ایرلند این شیوه نبرد را شکل جدیدی از جنگ توصیف کرد و هشدار داد: «به‌نظرم ما باید به شدت نگران باشیم و جامعه بین‌المللی باید ماهیت حمله را بررسی کند.» مارتین در پاسخ به این سووال که آیا حمله صورت گرفته، کنوانسیون ژنو درباره قواعد جنگ را نقض کرده گفت: «از نظر من بله. نمی‌توان از این مساله چشم‌پوشی کرد. این حمله نشان می‌دهد که هیچ مرزی برای تشدید تنش‌ها وجود ندارد.»

وی با تاکید بر لزوم تنش‌زدایی در منطقه گفت: من از اسرائیل می‌خواهم وارد جنگ در لبنان نشود. متقابلا از حزب الله لبنان نیز درخواست می‌کنم کاری برای تشدید بیشتر اوضاع انجام ندهد.»

انفجار‌های لبنان فوق‌العاده نگران‌کننده است

در همین حال سایمون هریس نخست وزیر ایرلند هم در اظهارنظری، انفجار‌های لبنان را یک «تحول فوق‌العاده نگران‌کننده» توصیف کرد و گفت: «خاورمیانه باید شاهد تنش زدایی باشد، نه تشدید تنش». وی گفت که این پیام را در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد منتقل خواهد کرد.

نخست وزیر ایرلند با اشاره به حق ادعایی رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود گفت: «اما زمانی که انفجار صورت می‌گیرد و غیرنظامیان تحت تأثیر قرار می‌گیرند، این مساله فوق‌العاده نگران‌کننده است.» وی ادامه داد: «ما به ثبات در خاورمیانه نیاز داریم و همه طرف باید تنش زدایی کنند.»

بر اساس گزارش‌ها، حملات روز گذشته، ۱۲ شهید و حدود ۳ هزار مجروح برجای گذاشته است. وزیر بهداشت لبنان ساعاتی پیش گفت: ممکن است مجبور شویم که برخی از مجروحان را به بیمارستان‌های تخصصی برای درمان به خارج از کشور منتقل کنیم.

بسیاری از کشور‌های جهان جنایات روز گذشته رژیم صهیونیستی را محکوم و برلزوم کاهش تنش‌ها تاکید کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار