وزرای خارجه مصر و آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در قاهره بر ضرورت دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه تاکید کردند.

«بدر عبدالعاطی» وزیر امور خارجه مصر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنتونی بلینکن، وزیرامورخارجه آمریکا در قاهره اظهار کرد: با بلینکن درباره نیاز فوری به آتش‌بس در غزه، آزادی اسرا و ارسال کمک‌ها گفت‌وگو کردیم. ما همچنین اهمیت برقراری ثبات در خاورمیانه از طریق پاکسازی منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی را مورد بحث قرار دادیم.

طبق گزارش شبکه الجزیره، وزیر امور خارجه مصر ادامه داد: ما همبستگی خود را با ملت لبنان اعلام و هرگونه حمله به حاکمیت لبنان را محکوم می‌کنیم. آنچه دیروز در لبنان رخ داد، تهدیدی برای تبدیل شدن به یک جنگ فراگیر در منطقه است.

وی درباره نوار غزه نیز تاکید کرد: هسته اصلی مناقشه در منطقه تداوم تجاوزات اسرائیل به غزه است و به همین دلیل ما باید بر توقف تجاوز و دستیابی به آتش‌بس فوری تمرکز کنیم.

عبدالعاطی اضافه کرد: حماس به ما درباره تعهد کامل خود به تفاهمات قبلی اطمینان داده است. قاهره هرگونه حضور اسرائیل در محور «فیلادلفیا» و گذرگاه «رفح» را رد می‌کند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این باره گفت: ما به همکاری با طرف قطری و مصری برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه ادامه می‌دهیم. مصر شریک کلیدی در تلاش برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه و ارائه کمک به این باریکه است.

بلینکن افزود: آتش‌بس بهترین راه برای مقابله با بحران انسانی در غزه و مقابله با خطرات بی‌ثباتی منطقه است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: از ۱۸ بند درباره توافق آتش‌بس غزه، ۱۵ مورد آن مورد موافقت قرار گرفت و مسائل باقی‌مانده باید حل شود. تمرکز ما بر دستیابی به آتش‌بس برای ایجاد محیطی است که مردم به خانه‌هایشان بازگرداند.

وی همچنین تاکید کرد: هدف سفر‌های مکرر من به منطقه رسیدن به آتش‌بس در غزه است و ما به همین منظور ایده‌هایی را با طرف‌های قطری و مصری برای دستیابی به آتش‌بس ارائه کردیم.

بلینکن ادامه داد: آتش‌بس گروگان‌ها (اسرای صهیونیست در نوار غزه) را باز می‌گرداند و راه را برای آرام کردن اوضاع، از جمله در شمال اسرائیل و دریای سرخ باز می‌کند.

وی تصریح کرد: اکنون مهمترین چیز، نیت سیاسی طرفین برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار