نخست‌وزیر ارمنستان گفت کشورش آماده است تا با همان شرایطی که ایران تعیین کرده است، مسیر عبور به جمهوری آذربایجان را فراهم کند.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز چهارشنبه و در پاسخ به اظهارات مقامات جمهوری آذربایجان در خصوص گشایش راه‌های ارتباطی منطقه‌ای تاکید کرد ایروان آماده است تا تنها با همان شرایط ایران، عبور به جمهوری آذربایجان را فراهم کند.

پاشینیان که در اجلاس جهانی ارمنستان صحبت می‌کرد، اظهار داشت: زمانی که ما در مورد باز شدن ارتباطات منطقه‌ای صحبت می‌کردیم، واکنش آذربایجان این بود که «بسیار خوب، ارمنستان نمی‌خواهد، پس ما این پروژه‌ها را از طریق خاک ایران اجرا خواهیم کرد». قبل از هر چیز می‌خواهم یک بار دیگر رسماً تائید کنم که ارمنستان می‌خواهد و آماده است با همان شرایط ایران، دقیقاً همان شرایط عبور به آذربایجان را فراهم کند.

وی ادامه داد: علاوه‌براین، ما (ارمنستان) ساده‌سازی رویه‌ها را غیرمحتمل نمی‌دانیم و ما این را در منطق دوجانبه‌گرایی درک می‌کنیم.

نخست‌وزیر ارمنستان خاطرنشان کرد: ما صادقانه و شفاف می‌گوییم که آماده ارائه آن راه (به جمهوری آذربایجان) هستیم. البته ما مخالف عبور آنها از ایران نیستیم. این، موضوع روابط ایران و جمهوری آذربایجان است، اما ما مجدداً تأکید می‌کنیم که ما نیز آماده‌ایم تا با همان شرایط راه عبور رافراهم کنیم.

ایران بار‌ها اعلام کرده از بازگشایی مسیر‌های مواصلاتی در منطقه قفقاز حمایت می‌کند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر اعلام کرده بود: ما از رفع انسداد از مسیر‌های مواصلاتی در چهارچوب استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت کشور‌های منطقه و رعایت منافع متقابل کشور‌ها استقبال می‌کنیم و مخالفت خود را با تحمیل تغییرات ژئوپلتیک و مرزی که با استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی کشور‌های منطقه مغایرت داشته باشد، اعلام می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره امنیت انرژی گفت: ما از روسیه گاز وارد می‌کنیم، از ایران هم گاز وارد می‌کنیم. چندی پیش در آذربایجان اظهاراتی مبنی بر این مطرح شد که ارمنستان در آینده می‌تواند پس از برقراری صلح از آذربایجان گاز وارد کند. اگر خط لوله ترانزیتی را تصور کنیم که از خاک ارمنستان به‌عنوان مثال به سمت نخجوان و ترکیه می‌گذرد، این گزینه را نیز نمی‌توان رد کرد.

پاشینیان در پاسخ به سوالی درباره فضای امنیتی ارمنستان در میان همسایگانش، بیان کرد: روابط ارمنستان با همسایگانش، ایران و گرجستان بسیار عمیق و مثبت است و در درازمدت امکان درگیری در این زمینه وجود ندارد.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار