مسافران پرواز ایران ایر تور استانبول بعد از ۷ ساعت تاخیر بدون ارائه هیچ دلیلی از سوی مسئولان شرکت هواپیمایی در نهایت با پرواز جایگزین به استانبول پرواز کردند.

 تعداد پروازهای خارجی از فرودگاه‌ امام خمینی همزمان با اتمام تعطیلات تابستانی روند رو به رشدی داشته است که همین حجم پروازها زمینه ساز افزایش ترافیک پروازی در این بخش شده است.

اما روز  گذشته شاهد آن بودیم که‌ در پر تقاضا ترین مسیر پرواز خارجی از ایران، پرواز استانبول با تاخیر ۷ ساعته روبرو بود که در همین رابطه یکی از مسافران این پرواز گفت: خلبان هواپیمای ایرباس  ۳۰۰  پرواز تهران_ استانبول  ایران ایر تور، لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) از ادامه پرواز انصراف داد که طبق پیگیری ما اعلام شد ظاهراً هواپیما با نقص فنی مواجه است.

وی افزود: به همین دلیل هواپیمای این پرواز دوباره به فرودگاه امام خمینی (ره) برگشت تا ظاهرا توسط کارشناسان این شرکت رفع نقص فنی شود. در این مدت مسافران این پرواز خسته در سالن فرودگاه منتظر و سرگردان ماندند و هیچ‌کس پاسخگو نبود.

به گفته وی ظاهراً هواپیمای مذکور با بررسی کارشناسان هم امکان رفع نقص نداشت و زمین‌گیر شد و بالاخره پس از ۷ ساعت سرگردانی، مسافران با هواپیمای ‌جایگزین عازم استانبول شدند.

افزایش نقص فنی هواپیما در مسیرهای خارجی به شدت افزایش یافته است به طوری که در هفته گذشته هم پرواز آتا در مسیر نجف _ تهران هم با تاخیر ۴ساعته روبرو بود که‌ بعد از گذشت ۲ساعت هیچ اعلامی از سوی مسئولان این پرواز نشد و در نهایت با پیگیری مسافران مسئولان اين شرکت علت تاخیر ۴ساعته را نقص فنی عنوان کردند. 

براساس این گزارش طبق قانون حقوق مسافر شما به عنوان یک مسافر در چارچوب قوانین جهانی از حق و حقوق خاصی بهره‌مند می‌شوید. در حال حاضر یکی از رایج‌ترین روش ها برای جا‌به‌جایی آسان و سریع، مسافرت هوایی است. یک مسافر هوایی باید از این حقوق اطلاع داشته باشد؛ زیرا تحت چنین شرایطی می‌تواند از حق مسلم خود دفاع کند.

سازمان هواپیمایی کشور، جهت رفاه حال مسافران قوانین و دستورالعمل‌های مختلفی را ایجاد کرده است. این قوانین در ابتدای سال جدید به دقت بازنگری می‌شوند. هدف از ایجاد چنین حق و حقوقی، افزایش میزان رضایت مسافران در سفرهای هوایی است.

در برخی از موارد خاص شرکت هواپیمایی به دلیل نقص فنی و محدودیت‌های عملیاتی اقدام به لغو پرواز می‌کند. برخلاف تمامی باورهای رایج حقوق مسافر تحت چنین شرایطی کاملا محفوظ  است و در صورتی که شرکت هواپیمایی یک هفته قبل پرواز را کنسل کند؛ فقط مستلزم استرداد وجه پرداختی می‌باشد. اگر ابطال پرواز کمتر از ۶ روز باشد؛ شرکت هواپیمایی علاوه بر استرداد وجه، مستلزم به پرداخت خسارت وارده به مسافر نیز است.

شاید یکی از بدترین اتفاق‌هایی که می‌تواند برای هر مسافر هوایی رخ دهد؛ تاخیر در پروار است. گاهی به دلایل نامشخص تاخیر پرواز کوتاه است؛ اما در برخی از موارد خاص بیش از ساعت‌ها یک پرواز تاخیر می‌کند‌. تاخیر در پرواز باعث اتلاف وقت و حتی خسارت مالی به برخی از مسافران خاص می‌شود‌.

در صورت تاخیر طولانی مدت، نماینده شرکت هواپیمایی باید در بین مسافران حاضر شود‌. این نماینده باید علت تاخیر را بیان کند. همچنین تاخیر به وجود آمده باید از طریق سیستم‌های مختلف اطلاع‌رسانی شود. نماینده شرکت هواپیمایی باید روش‌های گوناگون و جایگزین را نیز به مسافران معرفی کند. در صورتی که پرواز یک ساعت و یا کمتر از دو ساعت تاخیر داشته باشد؛ وظیفه پذیرایی از نوع اول ( میان وعده ) بر عهده شرکت هواپیمایی است. 

در صورتی که تاخیر پرواز بیش از ۵ ساعت باشد؛ شرکت حمل کننده موظف به پرداخت خسارت با مسافر می‌باشد. بر اساس قوانین جدید ۲۰ درصد مبلغ باید به مسافر پرداخت شود. تحت چنین شرایطی تا حدودی خسارت وارد شده قابل جبران خواهد بود. در صورتی که از خدمات cip فرودگاهی در سفرهای هوایی خود استفاده کرده باشید در زمان تاخیر در پرواز می توانید از در سالن تشریفاتی cip از خدمات مختلفی نظیر اینترنت رایگان، سوئیت‌های استراحت و اتاق کنفرانس استفاده کنند. 

براساس این گزارش طبق قانون حقوق مسافر باید شرکت هواپیمایی در مسیر استانبول که با تاخیر بیش از ۷ساعت بوده بخشی از هزینه های پروازی را به مسافران استرداد کند.

خبرنگار:محبوبه کباری 

برچسب ها: هواپیما ، پرواز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار