تمام لبنان به‌عنوان جبهه مقاومت علیه اسرائیل شناخته نمی‌شود. با این حال عملیات تروریستی اسرائیل در بیروت و علیه مردم این کشور انجام شد.

روز گذشته به دلیل انفجار ناگهانی پیجر‌ها در پایتخت لبنان حدود ۳۰۰۰ هزار نفر مجروح و نزدیک به ۱۰ تن شهید شدند. این عملیات که از سوی اسرائیل و مانند سایر عملیات‌ها با پشتیبانی فنی و تکنولوژیک آمریکا صورت گرفت، بزرگ‌ترین عملیات تروریستی جهان در نوع خود است.

نحوه انجام عملیات

درباره نحوه انجام این عملیات تروریستی، برخی تحلیلگران معتقدند که تجهیز کردن پیجر‌ها از قبل صورت گرفته بود و تنها با یک عملیات هک یا الکترونیکی، چنین انفجار‌هایی صورت نمی‌گرفت.

خبرگزاری آمریکایی رویترز در گزارشی با عنوان «آنچه درباره انفجار مرگبار پیجر‌ها در لبنان می‌دانیم» نوشت: «به گفته منابع امنیتی، برخی انفجار‌ها پس از زنگ خوردن پیجر‌ها رخ داد که باعث می‌شود جنگجویان دست خود را روی آن بگذارند یا آن را برای دیدن صفحه به‌صورت خود نزدیک کنند.»

رویترز گزارش داد: «سرویس جاسوسی موساد مقداری مواد منفجره را داخل ۵۰۰۰ پیجر ساخت تایوان که چند ماه پیش توسط حزب‌الله سفارش داده شده بود، جاسازی کرد. این پیجر‌ها اوایل سال جاری وارد لبنان شده بود.» این خبرگزاری آمریکایی دلیل استفاده نیرو‌های حزب‌الله از پیجر را دوری از ردیابی شدن توسط اسرائیل عنوان کرده است.

البته مدیرعامل شرکت «گلد آپولو» تایوان اعلام کرد که این پیجر‌ها ساخت شرکت او نبوده و یک کشور اروپایی آنها را تولید کرده است.

نیویورک‌تایمز نیز مدعی است که اسرائیل مواد منفجره را قبل از ورود پیجر‌ها به لبنان، در آنها مخفی کرده بود. «پل کریستین»، کارشناس ایمنی باتری‌های لیتیومی گفته است که میزان آسیب‌ها، با موارد خرابی باتری‌ها مطابقت ندارد و بعید است این عملیات مرگبار توسط باتری انجام شود. کارشناسی دیگر می‌گوید که فقط باتری‌هایی که شارژ کامل هستند، می‌توانند منفجر شوند و شارژ زیر ۵۰ درصد نمی‌تواند چنین انفجاری ایجاد کند و بعید است که شارژ باتری تمام پیجر‌ها هم‌زمان کامل بوده باشد.

جامعه هدف عملیات

روایت اغلب رسانه‌های غربی از جامعه هدف این است که انفجار پیجر‌ها را صرفا عملیاتی علیه نیرو‌های حزب‌الله توصیف کنند. اما بررسی بیشتر نشان می‌دهد که جامعه هدف این عملیات، صرفا نیرو‌های حزب‌الله نبودند. شبکه آمریکایی CNN نوشته است: «فیلم‌ها نشان می‌دهد که عابران پیاده و خریداران [در فروشگاه‌ها]بعد از انفجار به زمین می‌افتند.» CNN در توصیف حال مجروحان نوشت: «آغشته به خون، با زخم‌های گوشتی، انگشتان قطع‌شده، چشم‌های آسیب‌دیده و پارگی‌های شکمی.» علاوه بر این توصیفات، یک دختر خردسال جزو شهدای این عملیات تروریستی بود.

از طرفی دیگر باید توجه داشت که استفاده از پیجر در لبنان، صرفا به نیرو‌های حزب‌الله محدود نمی‌شود. مشاغل دیگر همچون نگهبانان و محیط‌بانان هم از این پیجر‌ها استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، در برخی رسانه‌ها گفته می‌شود که بیمارستان آمریکایی بیروت، پیش از این عملیات، پیجر‌های کارکنان خود را به بهانه جایگزینی با نمونه جدید جمع‌آوری کرده بود.

به هر حال انجام این عملیات تروریستی در پایتخت لبنان نشان می‌دهد که صرفا نیرو‌های حزب‌الله هدف نبودند؛ بلکه علیه مردم عادی لبنان نیز انجام شده است.

هدف عملیات

لبنان کشوری است با ادیان، مذاهب و فرهنگ‌های مختلف. بر اساس گزارش CIA در سال ۲۰۲۰، جمعیت مسلمانان لبنان ۶۷.۸ درصد است (۳۱.۹ سنی و ۳۱.۲ شیعه و مقداری اسماعیلیان و علویان)، مسیحیان ۳۲.۴ درصد، دروزی‌ها ۴.۵ درصد و مقدار بسیار کمی یهودی، بودایی، بهایی و هندو هستند.

حزب‌الله لبنان یکی از گروه‌های حاضر در این کشور است. به عبارتی دیگر، تمام لبنان به‌عنوان جبهه مقاومت علیه اسرائیل شناخته نمی‌شود. با این حال عملیات تروریستی اسرائیل در بیروت و علیه مردم این کشور انجام شد؛ بنابراین می‌توان گفت هدف اسرائیل در این عملیات علاوه بر آسیب به حزب‌الله، ایجاد بحران، تنش و شکاف داخلی در لبنان به‌منظور ایجاد فشار و محدودیت به حزب‌الله است.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار