مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قزوین گفت: ۵۸ کتابخانه عمومی در سطح استان وجود دارد که اکثر آنها در مسیر اشتغالزایی و توسعه کسب و کار‌های کوچک قرار دارند.

فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قزوین در همایش هفدهمین رویداد ملی کسب و کار در کتابخانه‌های عمومی که به میزبانی استان قزوین برگزار شد، گفت: رویکرد کتابخانه‌ها در سال‌های اخیر تغییر کرده و از یک فضای سنتی به فضای تعاملی چند منظوره تبدیل شده که افراد می‌توانند در این فضا‌ها حضور یابند و در نهایت کسب و کار خود را راه اندازی کنند.

وی اضافه کرد: کارگاه‌ها و نشست‌های متعددی در اکثر کتابخانه‌های عمومی سطح استان قزوین در حال برگزاری است و از آنجایی که کتابخانه‌‍‌ها نقش بسیار مهمی در سپهر دانش و اطلاعات جوامع دارند، بنابراین به عنوان یک محیط فرهنگی در کنار مدارس و دانشگاه‌ها در مهارت افزایی و تولید محصولات توسط افراد با استعداد نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

محمدبیگی با بیان اینکه در همین خصوص برای توسعه کسب و کارها، فعالیت‌ها و اقدامات موثری در کتابخانه‌های استان انجام شده است، گفت: خروجی تلاش‌های کتابداران ما را می‌توان در رویداد امروز و نمایشگاهی که در حاشیه این رویداد برگزار شده مشاهده کرد و هدف از این برنامه نیز کمک به اقتصاد خرد خانواده است.

به گفته این مسئول، با توجه به پهنه گسترده قزوین و تعداد متعدد و نفوذ کتابخانه‌ها در جای جای استان قزوین به خصوص مناطق روستایی نشان می‌دهد که قزوین ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه دارد و امیدواریم بتوانیم از فضا و فیزیک کتابخانه‌ها و منابع متعدد آن در راستای روشمند و علمی شدن مهارت‌ها گام برداریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قزوین عنوان کرد: علاوه بر آموزش‌های علمی و مهارتی در فضای کتابخانه ها، نمایشگاه‌های فروش این محصولات تولیدی نیز به همت کتابداران برگزار می‌شود تا در عرصه فروش این کالا‌های تولیدی نیز نقش موثری داشته باشیم.

لزوم همکاری بیشتر مسئولان استانی برای توسعه کسب و کار‌ها

در ادامه این مراسم مسلم شیروانی، معاون پژوهشی پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) با بیان اینکه توجه به موضوع کارآفرینی در بنگاه‌های تولیدی کوچک می‌تواند باعث توسعه و رشد وضعیت اقتصادی استان قزوین شود، گفت: تولید و توسعه اقتصادی در یک زیست بوم زمانی رشد و نمو می‌یابد که تمامی دستگاه‌ها با حمایت ویژ خود پای کار باشند که این موضوع در قزوین یک ضرورت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شعار‌های چند سال اخیر برای نامگذاری سال جدید، مربوطه به حوزه اقتصادی بوده، نشان از آن دارد که تولید باید در دستور کار قرار گیرد و مشکلات حوزه کسب و کار‌ها شناسایی و بررسی شود.

شیروانی بیان کرد: زنجیره تامین و بازاریابی برای فروش محصولات نیز از جمله مشکلات تولیدکنندگان استان قزوین است و باید به این نکات توجه کنیم که صرفا پرورش کسب و کار مهم نیست، بلکه سودآوری و مزیت‌های تولید این محصول اهمیت بسیار بیشتری دارد.

به گفته این مسئول، قزوین در تولید صنعت شوینده و تامین قطعات خودرو بسیار خوب عمل کرده و وضعیت این استان در تولید از میانگین کشور بالاتر است، اما در حوزه خدمات ضعیف عمل شده و این درحالی است که سودآوری در خدمات می‌تواند به محیط زیست این استان کمک کند.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه کسب و کار‌های دیجیتالی نیز در قزوین ضعف‌هایی وجود دارد که نیاز است تا کارآفرینان به این حوزه ورود کنند.

معاون پژوهشی پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) عنوان کرد: توسعه اشتغالزایی در فضای کتابخانه‌های عمومی استان می‌تواند در بهره وری بیشتر کسب و کار‌ها بسیار موثر عمل کند و همچنین افزایش دانش و علم در حوزه اقتصاد توسط این نهاد بسیار اثرگذار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار