ابوالحسنی گفت: باید تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی با اقدامات موثر بیلان سفره‌های آب زیرزمینی حفط شود.

 ابوالحسنی معاون امور عمرانی استانداری یزد در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی استان یزد با بیان اینکه باید تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی محقق شود، گفت: با اقدامات موثر باید بیلان سفره‌های آب زیرزمینی به صفر برسد یا همین وضع موجود حفط شود.

وی افزود: با برنامه ریزی درست، در کنار تعادل بخشی سفره آب زیرزمینی باید پایداری کشاورزی در استان یزد هم حفظ شود. 

جواد محجوبی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در این نشست گفت: بیشترین میزان فرونشست در دشت یزد- اردکان و در منطقه رستاق به میزان سالیانه بین ۱۰ تا ۱۴ سانتیمتر رخ می‌دهد. 

وی به تاثیرات مخرب فرونشست‌ها اشاره کرد و افزود: این فرونشست‌ها تاثیر‌های زیرساختی و ساختمانی و همچنین تاثیرات اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی را به دنبال دارد. 

محجوبی مهمترین عامل فرونشست‌ها را برداشت بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی دانست و خاطر نشان کرد: اجرای سند سازگاری با کم آبی و طرح احیا و تعادل بخشی سفره‌های آب زیر زمینی می‌تواند نرخ فرونشست در استان را کاهش دهد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد به اجرای سند سازگاری با کم آبی در استان یزد اشاره کرد و افزود: این سند میزان صرفه جویی در سه بخش کشاورزی، صنعت، خدمات، شرب و بهداشت را مشخص کرده است. 

وی با بیان اینکه میزان پیشرفت سند سازگاری با کم آبی در استان تاکنون ۵۷ درصد بوده است، گفت: تاکنون ۵۰ درصد در بخش شرب و بهداشت، ۷۱ درصد در بخش صنعت خدمات، ۴۸ درصد در بخش کشاورزی و ۳۲ درصد در بخش فضای سبز اهداف این سند در استان محقق شده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد گفت: ۹۶ درصد از چاه‌های کشاورزی و بیش از ۸۳ درصد ازچاه‌های صنعتی استان به کنتور هوشمند آب و برق مجهز شده اند. 

محجوبی همچنین به بازتخصیص آب صنایع اشاره کرد و گفت: براساس بند ث ماده ۳۷ قانون برنامه توسعه آب مصرفی صنایع پر آبخواه که میزان آب مصرفی آنها بالای ۱۰ لیتر بر ثانیه، معادل ۳۰۰ هزار متر مکعب در سال است، باید از آب غیر متعارف مانند پساب یا آب دریا استفاده کنند. 

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد ابراز کرد: دراستان ۳۱ منبع آبی مشمول بازتخصیص هستند که همه آنها تا پایان شهریور ۱۴۰۴ باید بازتخصیص شوند. 
محجوبی همچنین خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۲ سه صنعت گندله سازی اردکان، فولاد غدیر ایرانیان و فولاد ارفع که از خط اول انتقال آب بهره‌مند بودند آب کیفی آنها با آب نامتعارف دریا بازتخصیص شد. 

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای در پایان گفت: با اجرای بازتخصیص آب این سه صنعت پرآبخواه در سال گذشته، آبی معادل ۵۵ لیتر بر ثانیه به آب شرب استان اضافه شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار