مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از افتتاح بیش از ۲۱ تصفیه خانه فاضلاب واحد صنعتی در سطح استان در سه سال گذشته خبر داد.

سیده مریم محمدی در مراسم افتتاح تصفیه خانه پساب شرکت «به طعم لبن پارسیان» ملایر اظهارکرد: اگر واحد صنعتی الزامات محیط زیستی را برابر قانون انجام دهد، هیچ محدودیتی برای توسعه، افزایش ظرفیت و افزایش خطوط تولید نخواهد داشت.

محمدی با بیان اینکه اگر این واحد صنعتی تا پیش از این درخواست افزایش ظرفیت داشت، بدلیل عدم مدیریت فاضلاب، امکان موافقت نبود، بر اهمیت موضوع فاضلاب در شرایط خشکسالی و تنگنای دسترسی به منابع آب پاک تاکید کرد.

وی به آسیب‌های عدم مدیریت فاضلاب اشاره و مطرح کرد: با عدم مدیریت فاضلاب، شانس مجدد استفاده از پساب و آب‌های خاکستری و نامتعارف را از خود سلب می‌کنیم در صورتی که برابر برنامه هفتم توسعه تمامی صنایع غیرغذایی و غیر آرایشی که می‌توانند در خط تولید خود از پساب‌ها استفاده کنند، مکلف به تحویل پساب‌ها از وزارت نیرو هستند.

محمدی به استفاده چند باره از فاضلاب واحد‌های صنعتی در بسیاری از کشور‌های دنیا که حتی با تنش آبی مواجه نیستند، اشاره و مطرح کرد: نباید فاضلاب را دور ریز در نظر بگیریم بلکه می‌توان از این آب برای آبیاری فضای سبز، شست و شوی سالن واحد‌های صنعتی یا خط تولید برخی صنایع از جمله سیمان استفاده کرد.

وی آلودگی آب‌های سطحی، زیرزمینی و کشاورزی را یکی دیگر از آسیب‌های رهاسازی فاضلاب‌های صنعتی برشمرد و تصریح کرد: رهاسازی فاضلاب واحد‌های صنعتی، استفاده کشاورزان از این آب‌ها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و صیفی‌جات و در نتیجه انواع بیماری‌ها را به دنبال دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان تاکید کرد: با وجود این آسیب‌ها، امکان امهال و چشم‌پوشی با صنایعی که فاضلاب واحد خود را در محیط رها می‌کنند، وجود ندارد و به طور جدی با این واحد‌های صنعتی برخورد خواهیم کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر نیز در ادامه تصفیه خانه فاضلاب این واحد صنعتی را دهمین تصفیه خانه فاضلاب واحد صنعتی دانست که طی سه سال گذشته در سطح شهرستان افتتاح شده است.

عباس نجاری با بیان اینکه این ۱۰ واحد روزانه بیش از ۱۵۰۰ متر مکعب فاضلاب صنعتی را در سطح شهرستان تصفیه می‌کنند، افزود: تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای افتتاح و راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌ها هزینه کردیم.

نجاری با تاکید بر اینکه هر یک لیتر فاضلاب منجر به آلودگی ۴۰۰ متر مکعب آب سالم می‌شود، تصریح کرد: این تصفیه خانه با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، ظرفیت تصفیه روزانه ۵۰ متر مکعب پساب را به روش هوازی و بی هوازی گسترده با لجن فعال دارد، اما با توجه به تولیدات واحد صنعتی، در حال حاضر ۱۰ متر مکعب پساب را تصفیه می‌کند و به زودی به ظرفیت کامل خود خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه پروانه این واحد صنعتی تا قبل از بهره‌برداری تصفیه خانه، بصورت موقت صادر شده بود تا تولیدات خود را انجام دهد، ابراز امیدواری کرد با افتتاح این تصفیه خانه پروانه دائمی این واحد صادر شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار