مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: زبان و ادبیات فارسی چتر گسترده‌ای دارد و گویش‌ها و زبان‌های محلی در بیشتر نقاط کشور همه زیر چتر زبان و ادبیات فارسی قرار دارند.

 مسعود ویژه روز سه شنبه به مناسبت روز شعر و ادب فارسی و گرامیداشت استاد محمدحسین شهریار در دهکده گنجنامه اظهار کرد: همه تلاش ما حفظ و صیانت از ادبیات فارسی است و از تک تک شاعران که خط مقدم این راه هستند می‌خواهیم کمک کنند این میراث گرانقدر که نیاکان ما با سختی و در مقابل تهاجمات مختلف به دست ما رسانده‌اند، برای نسل‌های بعدی بماند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه با زبان و ادبیات فارسی است که می‌توانیم فرهنگ را حفظ کنیم اظهار کرد: هر قدمی که برای زبان، ادبیات و خط فارسی برداشته شود، صیانت از فرهنگ غنی کشورمان است.

وی اظهار کرد: زبان و ادبیات فارسی چتر گسترده‌ای دارد، گویش‌ها و زبان‌های محلی در اقصی نقاط کشور همه زیر چتر زبان و ادبیات فارسی قرار دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: استاد شهریار آذری‌زبان است، اما به خاطر نقشی که در ادبیات فارسی داشته روز "شعر و ادب فارسی" به نام ایشان نامگذاری شده است و باید مراقب باشیم لطمه‌ای به زبان و ادبیات ما وارد نشود.

مسوول انجمن شعر و ادب فارسی همدان نیز در این آیین به بیان شرحی از زندگینامه شهریار پرداخت و گفت: این شاعر بزرگ در تبریز متولد شد که همزمان با آغاز تحولات انقلاب مشروطیت بوده، پدرش خانواده را به روستایی می‌برد و او دوران ابتدایی خود را در کنار کوه حیدربابا سپری می‌کند.

بهرام ترکمان بیان کرد: شهریار در تبریز دیپلم می‌گیرد و به عنوان بورسیه پزشکی قبول می‌شود، اما در سال‌های پایانی تحصیل شیفته دختری به نام ثریا می‌شود، اما بعد از خواستگاری با مخالفت پدر دختر مواجه و بیمار می‌شود.

وی اضافه کرد: وقتی مادر شهریار برای نگهداری از پسرش نزد او می‌آید، از کوه حیدربابا و مردمان آنجا برایش صحبت می‌کند و اشعار معروف او در آن زمان به ذهنش خطور می‌کند.

ترکمان بیان کرد: شهریار خطاط و موسیقیدان خوبی هم بود و در تمام قالب‌های شعری هم شعر گفته که این احساس را در کمتر شاعری دیده‌ایم.

وی خواستار توجه به شعر و ادبیات از سوی مسئولان شد و بیان کرد: در هر رشته هنری جشنواره‌ای است که به آن پرداخته می‌شود، اما برای شعر کسی هرینه نکرده که امیدواریم در آینده آیین‌نامه‌ای تصویب شود که در روز شعر و ادب فارسی نیز چنین جایگاهی باشد، زیرا هیچ هنری بالنده‌تر از شعر نیست.

برچسب ها: ارشاد ، شعر و ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار