کارشناس ارشد اختر فیزیک و مدرس رسمی انجمن نجوم ایران از وقوع پدیده ماه گرفتگی جزئی در روز چهارشنبه خبر داد.

محمدحسین طالع‌زاده کارشناس ارشد اخترفیزیک و مدرس رسمی انجمن نجوم ایران با اشاره به ماه گرفتگی روز چهارشنبه گفت: ماه گرفتگی یکی از پدیده‌های بسیار جذاب و قدیمی است که مردم از هزاران سال پیش آن را می‌دیدند و برای آن افسانه‌ها و قصه‌های مختلفی گفته می‌شود. با چرخیدن ماه به دور زمین و قرار گرفتن آن در پشت زمین و در صورتی که دقیقاً هم راستا با مرکز زمین و مرکز خورشید باشد٬ پدیده ماه گرفتگی اتفاق می‌افتد. به طور متوسط در طول هر سال دو بار ماه گرفتگی رخ می‌دهد.

او افزود: از دوران دبیرستان به یاد داریم که اگر منبع نور ما گسترده باشد و یک جسم را در مقابل آن قرار دهیم در آن صورت شاهد دو سایه هستیم که یک بخش سایه و یک بخش نیم سایه است. در کره زمین نیز زمانی که نور خورشید به زمین برخورد می‌کند، در پشت زمین دو سایه ایجاد می‌شود؛ یک دایره به اسم سایه و در اطراف آن منطقه‌ای وجود دارد به اسم نیم سایه. به همین دلیل وقتی ماه بخواهد از این مسیر عبور کند ما دو نوع ماه گرفتگی داریم؛ ماه گرفتگی سایه‌ای و نیم سایه‌ای.

ماه گرفتگی

طالع زاده بیان کرد: زمانی که ماه وارد بخش نیم سایه زمین شد، سطح ماه بسیار کم به رنگ تیره تبدیل می‌شود؛ یعنی تا وقتی که ۷۰ درصد ماه وارد نیم سایه نشده باشد به سختی می‌توان گفت که ماه در نیم سایه قرار دارد. اما اگر ماه بیشتر از ۷۰ درصد وارد نیم سایه شود؛ قسمتی از ماه تیره‌تر می‌شود. طبیعتاً ماه گرفتگی نیم سایه پدیده جذابی برای رصد کردن با چشم غیر مسلح نیست و شاید عموم مردم حتی اصلاً متوجه این تغییر نور ماه هم نشوند. چیزی که ما به عنوان ماه گرفتگی می‌شناسیم، ماه گرفتگی سایه بوده و وقتی که ماه به طور کامل در سایه زمین قرار می‌گیرد ماه گرفتگی ایجاد می‌شود.

او اظهار کرد: پدیده‌ای که ما روز چهارشنبه با آن روبرو هستیم، پدیده ماه گرفتگی نیم سایه کامل و ماه گرفتگی سایه جزئی بوده و بخش ماه گرفتگی سایه در ماه گرفتگی چهارشنبه بسیار کم است و حدود ۲/۵ درصد از ماه در سایه قرار می‌گیرد و با چشم غیر مسلح متوجه ورود ماه به سایه نخواهیم شد؛ بنابراین اصلاً انتظار نداریم که پدیده خاص و عجیب و هیجان انگیزی را مشاهده کنیم. این ماه گرفتگی در سراسر اروپا، آفریقا، گرینلند و آمریکای شمالی و جنوبی قابل مشاهده خواهد بود. 

کره زمین

این کارشناس ارشد اخترفیزیک و مدرس رسمی انجمن نجوم ایران با اشاره به ساعت پدیده ماه گرفتگی روز چهارشنبه گفت: این پدیده روز ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور)، بامداد روز چهارشنبه و نزدیک به صبح رخ می‌دهد. آغاز ماه گرفتگی نیم سایه از ساعت ۴:۱۸ دقیقه صبح شروع و تا ۵ و ۴۸ دقیقه ادامه دارد و بخش سایه نیز از ساعت ۵:۴۲ دقیقه آغاز و تا ۵:۵۰ دقیقه ادامه دارد که بیشترین اوج ماه گرفتگی در ساعت ۵:۴۸ دقیقه خواهد بود و ارتفاع ماه پایین و به افق بسیار نزدیک خواهد بود؛ اما مشاهده این پدیده به دلیل جزئی بودن آن بسیار سخت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار