مدیر حوزه‌های علمیه کشور یکی از مهم‌ترین رسالت‌های حوزه‌های علمیه را تقویت اصالت و بن‌مایه‌های حوزه دانست و گفت: هویت حوزوی یک هویت اصیل و تاریخی است که این هویت را باید تقویت کنیم.

آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر سه شنبه در آئین مشترک آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا (س)عنوان کرد: حوزه علمیه خواهران درخت تناوری است که بذر‌های آن در تاریخ اسلام ریشه‌دار است و با حضرت خدیجه کبری، حضرت فاطمه زهرا و حضرت زینب کبری این بذر افشانده شد و در طول تاریخ، آرام و با فراز و فرود‌های گوناگون مسیر خود را طی کرد و حاصل آن سلسله بزرگی از راویان و محدثان و بزرگان از بانوان تاریخ اسلام است، اما قم متأخر، منظومه‌ای از ویژگی‌ها و خصایص دارد که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن پایه‌ریزی نوین حوزه علمیه خواهران به شکل شبکه‌ای، منظومه‌وار و دارای یک دامنه وسیع و گسترده است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران گفت: این نهال، محصول فکر نهضت اسلامی با رهبری امام و بالاخص انقلاب اسلامی با پیشگامی امام، رهبری معظم و بزرگان نهضت و انقلاب اسلامی است.

او تأسیس نهاد تاریخی حوزه علمیه خواهران را یکی از ۲۰ ویژگی ممتاز حوزه علمیه برشمرد و گفت: این نهاد بزرگ، تنومند، تناور، اثرگذار، برآمده از فکر اصیل اسلامی و اندیشه امام و انقلاب اسلامی است و این ویژگی، رسالت ما و شما را در برابر این نهاد و این حرکت جوشان و امواج نورانی سنگین می‌کند.

آیت‌الله اعرافی افزود: با تلاش اساتید و مدیران و پیشگامان حرکت حوزه‌های علمیه خواهران، شاهد دستاورد‌های بزرگی در این عرصه هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور به بخشی از سخنرانی خود در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه برادران در مورد هویت حوزوی اشاره و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های خواهران طلبه تقویت اصالت و بن مایه‌های حوزه تاریخی اسلام و تشیع در حوزه علمیه خواهران است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: حوزه علمیه یک ماهیت خاصی دارد که در بیش از هزار سال رشد پیدا کرده و هویت حوزوی یک هویت اصیل و تاریخی است که افتخار ما و شما باید این باشد که این هویت را تقویت کنیم.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه مفهوم این هویت سازی، تعصبات فرقه‌ای و جدایی از جریان‌های علمی نیست، اظهار کرد: ما به حوزه علمیه پیشرو، پیشگام و بهره‌مند از تجارت جدید و پاسخگوی نیاز‌ها و همراه با تحولات عصر معتقد هستیم، اما اصالتی در این حوزه نهفته است که ما و شما برای تحیکم این هویت و فرهنگ بنیادین در درون ما و منظومه‌های کاری باید طرح داشته باشیم و تلاش کنیم.

او گفت: حوزه علمیه خواهران مسیر رشد بسیار خوبی را پیموده است و چهره‌های بزرگی را تربیت کرده است، اما همچنان به عزم قوی‌تر برای تربیت چهره‌های صاحبنظر و برجسته در قلمرد علوم اسلامی به ویژه در علوم پایه یعنی فلسفه و کلام، فقه و اصول و قرآن و حدیث نیاز داریم؛ بنابراین از حوزه علمیه خواهران انتظار می‌رود در تداوم مسیر رشدی که پیموده است، در قلمرو تحقیق و پژوهش و تولیدات علمی باز هم گام‌های بزرگی بردارد.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه خواهران دستاورد‌های بسیار خوبی دارد، اما این مسیر نیاز به شتاب روزافزودن دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر لزوم حضور اثرگذار حوزه‌های علمیه خواهران در گفتمان‌های علمی کشور و جهان، گفت: کنشگری عالمانه، ژرف و گسترده در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری و عمق مسائل معرفتی کشور مورد انتظار است.

او  تقویت بعد بین المللی حوزه‌های علمیه خواهران را ضروری دانست و گفت: ما هیچ حرکتی را نمی‌توانیم جدای از یک نگاه بین المللی انجام دهیم. خوشبختانه در این زمینه سوابق خوبی وجود دارد.

آیت‌الله اعرافی گفت: از حوزه‌های علمیه خواهران انتظار می‌رود الگوی زیست مسلمانی جامع و نقش مؤثر زن و خانواده را ارائه دهند. حتماً حوزه علمیه خواهران می‌تواند در اینجا پیشگام باشد، منتهی همه اینها نیازمند داشتن نگاه‌های کلان، راهبردی و جامع، تقویت ارتباطات و عزم و اراده طلاب بر تحصیل عمیق با بهره گیری از سنن و آداب خوب حوزه و روش‌های جدید است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.